TANRI TÜRKÜ KORUSUN VE YÜCELTSİN, NE MUTLU TÜRKÜM DİYENE, TÜM ŞEHİTLERİMİZİ VE AHİRETE GÖÇMÜŞLERİMİZİ RAHMETLE ANIYORUZ, TÜRKİYE CANIM FEDA SANA,  www.ergenekon-destani.tr.gg Sitesi byAdnanoe Sunar....


| ANASAYFA | HAKKIMIZDA | SORULARLA İSLAMİYET | DİB-DİYANET İŞLERİ | C.C EMANET OLUNUZ | KURANI KERİM DİNLE | KURANI KERİM TEFSİRİ | İSLAMİYETİN TEMEL ŞARTLARI | İMANIN ŞARTLARI-MENTÜ | NAMAZ SÜRELERİ | NAMAZIN MANASI | BİR NAMAZIN ÖYKÜSÜ | NAMAZ KILARKEN HALİMİZ | NAMAZ DİNİN DİREĞİ VİDİO | RESİMLE 2 REKAT NAMAZ | HADİSİ ŞERİFLER | İSLAM İLMİHALİ | DUA | EĞİTİM | BİLGİ | ALLAHA GİDEN YOL | HARUN YAHYA | B.SAİDİ NURSİ | EZANDAN RAHATSIZ OLANLAR | KURAN MEKTEBİ | 3 AYLAR MİRAÇ KANDİLİ | 3 AYLAR BERAT KANDİLİ | MEZHEBLER | ŞİFALI BİTKİLER | TEMA VAKFI
SİZİNDE İNTERNET'de SİTENİZ OLSUN, WWW.BEDAVA-SİTEM.COM'DAN NASIL SİTE ALINIR ve YAPILIR. =TÜRKÇE =ALMANCA =İNGİLİZCE
[BEDAVA SİTE YAPILIŞ ANLATIMI] [BEDAVA SİTE TÜRKÇE'si .tr.gg] [BEDAVA SİTE ALMANCA'sı .de.tl] [BEDAVA SİTE İNGİLİZCE'si .page.tl]
Ne Mutlu TÜRK'üm Diyene, www.ergenekon-destani.tr.gg  Saraylarda süremem dağlarda sürdüğümü,Bin cihana değişmem şu öksüz Türklüğümü. TÜRK/TURAN BİRLİĞİ,
            byAdnanoe.Ne Mutlu TÜRK'üm Diyene, www.ergenekon-destani.tr.gg  byAdnanoe

Rahman ve Rahim olan Allah'ın adıyla. Allahım Yalnız Senden Yardım İstiyorum, Beni, Annemi, Kardeşlerimi, ve Tüm sevdiklerimi,Bildiğimiz ve Bilmediğimiz Hertürlü beladan Kötülüklerden Sen Koru, ve  Bildiğimiz ve Bilmediğimiz  İyiliklerin Hepisini istiyorum, iyi insanlarla karşılaştır,  AMİN...!  byAdnanoe

FATİHA SÜRESİ  Elhamdulillâhi Rabbilâlemin Errahmânirrahîm Mâliki yev midîn İyyake na’budu Ve iyyake nestaînu
            İhdina essirâta el mustekime sirâta ellezîne en amte Aleyhim ğayrilma’dubi aleyhim ve La eddâllîne
            Rahman Rahim Allah’ın adıyla
            1-2-3 Hamd, Alemlerin Rabbi, Rahman, Rahim ve Din gününün maliki olan Allah’adır.
            4 Biz yalnızca Sana ibadet eder ve yalnızca Sen’den yardım dileriz.
            5-6 Bizi dosdoğru yola ilet, kendilerine nimet verdiklerinin yoluna, gazaba uğrayanların ve sapıklarınkine değil. AYETEL KURSİ Allahü lâ ilâhe illâ hüvel hayyül kayyûm. Lâ te’huzühû sinetün ve lâ nevm. Lehû mâ fis-semâvâti vemâ fil erd. Menzellezî yeşfeu indehû illâ biiznihi. ya’lemü mâ beyne eydîhim vemâ halfehüm velâ yühîtûne bişey’in min ilmihî illâ bimâ şâe vesia kürsiyyühüssemâvâti vel erd. Velâ yeûdühü hıfzuhumâ ve hüvel aliyyül azîm...Meali:Allah...O'ndan başka İlah yoktur.Diridir,Kaimdir. O'nu uyuklama ve uyku tutmaz.Göklerde ve yerde ne varsa hepsi O'nundur. İzni olmaksızın O'nun Katında şefaatte bulunacak kimdir? O, önlerindekini ve arkalarındakini bilir.(Onlar ise) Dilediği kadarının dışında,O'nun ilminden hiçbir şeyi kavrayıp-kuşatamazlar.O'nun kürsüsü, bütün gökleri ve yeri kaplayıp-kuşatmıştır.Onların korunması O'na güç gelmez.O, pek Yücedir, pek büyüktür.(Bakara Suresi 255. Ayettir)
            İHLAS   Kul huvellâahu ehad Ellâahus samed Lem yelid  ve lem yuuled   Velem yekun   lehuu kufuven   ehad
            Rahman Rahim Allah’ın adıyla
            1 De ki: O Allah, birdir.
            2 Allah, Samed ‘dir (her şey O’na muhtaçtır, daimdir, hiç bir şeye ihtiyacı olmayandır).
            3 O, doğurmamıştır ve doğrulmamıştır.
            4 Ve hiç bir şey O’nun dengi değildir.  FELAK    Kul euzu birabbil felak  Min şerri mâ halak Ve min şerri  ğaasikın
            izâ vekab veminşerrin neffâasâti fil ‘ukad veminşerri hâasidin izâa hased
            Rahman Rahim Allah’ın adıyla
            1 De ki: ”Ben, ağaran sabahın Rabbine sığınırım”
            2 Yarattığı şeylerin şerrinden,
            3 Karanlığa çöktüğü zaman gecenin şerrinden,
            4 Düğümlere üfüren-kadınların şerrinden,
            5 Ve hased ettiği zaman, hasetçinin şerrinden
            NAS   Kul euuzu birabbinâas Melikinnâas İlâahinnâas Min şerril vesvâasil hannâas Ellezii yüvesvisu fii suduuri ennâas minel cinneti vennâas    Rahman Rahim Allah’ın adıyla  1 De ki: İnsanların Rabbine sığınırım,
            2 İnsanların malikine, 3 İnsanların (gerçek) ilahına;
            4 ‘Sincice kalplere vesvese ve kuşku düşürüp duran’ vesvesecinin şerrinden.
            5 Ki o, insanların göğüslerine vesvese verir (içlerine kuşku, kuruntu fısıldar);
            6 Gerek cinlerden, gerekse insanlardan (olan her hannas’tan Allah’a sığınırım).
BİLGEADAM'IN (ADNAN ÖZTÜRK'ün) KURMUŞ OLDUĞU İNTERNET/WEB SİTELERİNDEN BAZILARI, KİŞİSEL SİTELERİMİZ 01= www.adnanoe.tr.gg 02= www.byadnanoe.tr.gg 03= www.byadnan.page.tl 04= www.adnanbey.de.tl 47= www.a06nkara.tr.gg 48= www.ahmetoe.tr.gg 49= www.kubilayoe.tr.gg 54= www.adnanoe.npage.de 120= www.atahan-metehan.tr.gg 121= www.atahanoe.tr.gg 122= www.metehanoe.tr.gg 123= www.metehanbey.tr.gg 126= www.metehan.npage.de 127= www.atahan.npage.de 128= www.atahan-metehan.npage.de 129= www.sadibey.npage.de 130= www.emincavuslar.tr.gg 131= www.emincavuslar.npage.de 132= www.agamemisler.tr.gg 133= www.memisler.npage.de 141= www.selin-alim.npage.de 52= www.toprakh.tr.gg 73= www.akcakeseliufuk.tr.gg 92= www.aydinitisgen.tr.gg KİŞİSEL KÖY BÖLGE SİTELERİMİZ 17= www.akcakese.tr.gg 18= www.akcakesem.tr.gg 19= www.akcakise.tr.gg 20= www.agader.tr.gg 21= www.akcakesegezgini.tr.gg 22= www.akcakeseligezgin.tr.gg 23= www.agakcakese.tr.gg 24= www.guzelciftligi.tr.gg 25= www.gudulkazasi.tr.gg 26= www.gudulkoyleri.tr.gg 27= www.gudulgezgini.tr.gg 28= www.kiymir.tr.gg 29= www.kiymirvadisi.tr.gg 30= www.kiymirgezgini.tr.gg 31= www.yabanabad.tr.gg 32= www.yabanabatgezgini.tr.gg 33= www.06840.tr.gg 34= www.gezginankara.tr.gg 43= www.gultansitesi.tr.gg 44= www.gultantatilsitesi.tr.gg 55= www.akcakese.npage.de 56= www.akcakesem.npage.de 57= www.gultansitesi.npage.de 58= www.gultantatilsitesi.npage.de 94= www.gultankoop.tr.gg 74= www.akcakesenet.tr.gg 76= www.kiymirnet.tr.gg 77= www.ankaragezgin.tr.gg 78= www.gezginankara.tr.gg 79= www.trafikgezgini.tr.gg 80= www.agamuhtar.tr.gg 96= www.ankarayitaniyalim.tr.gg 97= www.kirikkaleyitaniyalim.tr.gg 101= www.agadernegi.tr.gg 102= www.guzeldernegi.tr.gg 103= www.aggk.tr.gg 105= www.06aga.tr.gg 117= www.gudulkazasi.npage.de 135= www.yabanabad.npage.de 136= www.kiymir.npage.de 50= www.sogucak-kazan.tr.gg 90= www.gudulmhp.tr.gg 91= www.yassi-oren.tr.gg 170= www.kesanuz.npage.de 171= www.garipce.npage.de 172= www.sinanli.npage.de 173= www.beypazari.npage.de 174= www.kizilcahamam.npage.de 175= www.celtikci.npage.de 176= www.sirkeli-ankara.npage.de 177= www.cubuk-ankara.npage.de 178= www.ayas-ankara.npage.de 179= www.kazan-ankara.npage.de 180= www.camlidere.npage.de 181=www.yenikent.npage.de 182=www.nallihan.npage.de 183= www.polatli.npage.de DİNİ SİTELERİMİZ 36= www.dinayetim.tr.gg 37= www.islamakaid.tr.gg 38= www.ilksoz.tr.gg 39= www.dinlerdunyasi.tr.gg 40= www.kitabinioku.tr.gg 41= www.dilcevirici.tr.gg 42= www.ceviricim.tr.gg 60= www.dinayetim.npage.de 61= www.islamakaid.npage.de 156= www.namaznet.tr.gg 118= www.dinimislam.npage.de EĞİTİÇİ, BİLGİ, KİŞİSEL TİCARİ SİTELERİMİZ 05= www.alobilgi.tr.gg 00= www.tbayrak.tr.gg 06= www.balikciftligi.tr.gg 07= www.ergenekon-destani.tr.gg 08= www.turanilleri.tr.gg 09= www.tbayrak.tr.gg 10= www.by-solar.tr.gg 11= www.aenerji.tr.gg 12= www.bysolarenerji.tr.gg 13= www.suenerji.tr.gg 14= www.denizenerji.tr.gg 15= www.dermantip.tr.gg 16= www.derman-tip-merkezi.tr.gg 35= www.trafikgezgini.tr.gg 70= www.cevirmen.npage.de 71= www.dilcevirici.npage.de 95= www.tarsuslugezgin.tr.gg 45= www.atakcancelik.tr.gg 46= www.atak-can.tr.gg 51= www.kazansu.tr.gg 53= www.bysolar.azbuz.com 59= www.atakcancelik.npage.de 62= www.alobilgi.npage.de 63= www.ergenekondestani.npage.de 64= www.balikciftligi.npage.de 65= www.solarturk.npage.de 66= www.by-solar.npage.de 67= www.bysolar.npage.de 68= www.suenerji.npage.de 69= www.denizenerji.npage.de 72= www.aenerji.npage.de 75= www.solarnet.tr.gg 81= www.tbayrak.npage.de 82= www.alobilgisitekayit.tr.gg 83= www.asitekayit.tr.gg 84= www.aysa-insaat.tr.gg 85= www.unal-emlak.tr.gg 86= www.bebe-dunyasi.tr.gg 87= www.bybebe.tr.gg 88= www.bebediyari.tr.gg 89= www.ceyizis.tr.gg 93= www.akcakesecat.tr.gg 98= www.asitekayit.tr.gg 99= www.alobilgisitekayit.de.tl 100= www.abedavasite.de.tl 104= www.bursverenler.tr.gg 106= www.solar-akdeniz.tr.gg 107= www.solar-doguanadolu.tr.gg 108= www.solar-ankara.tr.gg 109= www.solarholding.tr.gg 110= www.solarturkiye.tr.gg 111= www.solar-icanadolu.tr.gg 112= www.solar-ege.tr.gg 113= www.solar-marmara.tr.gg 114= www.solar-karadeniz.tr.gg 115= www.abedavasite.npage.de 116= www.asitekayit.npage.de 119= www.meteyolu.tr.gg 124= www.turandiyari.tr.gg 125= www.yasev-yadaterket.tr.gg 134= www.sitemiekle.npage.de 137= www.sifalibitkiler.npage.de 138= www.oticaret.npage.de 139= www.ozerticaret.npage.de 140= www.oticaret.tr.gg 142= www.bebedunyasi.npage.de 143= www.bayraksitesi.npage.de 144= www.basariroto.npage.de 145= www.basariroto.tr.gg 146= www.bedavasite.npage.de 147= www.kafkaslar.npage.de 148= www.atamturk.npage.de 152= www.dogaenerji.npage.de 153= www.temizenerji.npage.de 154= www.bayraksitesi.tr.gg SPOR SİTELERİMİZ 149= www.sporcanli.npage.de 150= www.macizle.npage.de 151= www.sahadan.npage.de 155= www.liglercanli.tr.gg 184= www.bilgeadam.npage.de 185= www.urus-ankara.npage.de 186= www.etlik-ankara.npage.de 187=www.kecioren.npage.de 188= www.yenimahalle.npage.de 189= www.batikent.npage.de 190= www.sincan.npage.de 191= www.altindag.npage.de 192= www.huseyingazi.npage.de 193=www.akyurt.npage.de 194= www.baglum.npage.de 195= www.haskoy.npage.de 196= www.cankaya.npage.de 197= www.ulus-ankara.npage.de 198= www.kizilay-ankara.npage.de 199= www.dikmen.npage.de 200= www.elmadag.npage.de 201= www.gulhane.npage.de 202= www.iskitler.npage.de 203= www.guzelyurt.npage.de 204= www.dermantip.npage.de 205= www.saglik.npage.de 206= www.gudulspor.npage.de 207= www.akcakesespor.npage.de 208= www.guzelspor.npage.de 209= www.agaspor.npage.de 210= www.turanbirligi.npage.de 211= www.gunesenerji.npage.de 212= www.kitabinioku.npage.de 213= www.aysainsaat.npage.de 214= www.guzelyurtspor.npage.de 215= www.solarturkiye.npage.de 216= www.kiymirvadisi.npage.de 217= www.ilksoz.npage.de 218= www.turanilleri.npage.de 219= www.turandiyari.npage.de 220= www.goklerdeyiz.npage.de 221= www.hikayeler.npage.de 222= www.ankarayitaniyalim.npage.de 223= www.kirikkale.npage.de 224= www.ykaradayi.npage.de 225= www.yilmazkaradayi.npage.de 226= www.basbugu.npage.de 227= www.baskent.npage.de 228= www.ankaram.npage.de 229= www.alemler.npage.de 230= www.dunyam.npage.de 231= www.yalnizsin.npage.de 232= www.canyurt.npage.de 233= www.murselcanyurt.npage.de 234= www.namikcanyurt.npage.de 235= www.turkotagi.npage.de 236= www.egitim.npage.de 237= www.adnanozturk.npage.de 238= www.solarankara.npage.de 239= www.solaricanadolu.npage.de 240= www.solarege.npage.de 241= www.solarmarmara.npage.de 242= www.solarakdeniz.npage.de 243= www.dershane.npage.de 244= www.doguanadolu.npage.de 245= www.solarkaradeniz.npage.de 246= www.solardoguanadolu.npage.de 247= www.solarguneydoguanadolu.npage.de 248= www.solaristanbul.npage.de 249= www.solarizmir.npage.de 250= www.solarholding.npage.de 251= www.ailemerkezi.npage.de 252= www.bilgiler.npage.de 253= www.sevmek.npage.de 254= www.meyveler.npage.de 255= www.havadurumu.npage.de 256= www.soykirimi.npage.de 257= www.ermenisoykirimi.npage.de 258= www.ermenidosyasi.npage.de 259= www.agaclar.npage.de 260= www.durmusali.npage.de 261= www.mollaahmet.npage.de 262= www.fahrikaradayi.npage.de 263= www.hafizmustafa.npage.de 264= 265= 19.12.2009 Tarihi Saat:11:35 itibari ile, DEVAM EDEÇEK....


 
İSLAM AKAİD Menüye Hoşgeldiniz
Akaid
Hakkımızda
Sorularla İslamiyet
Üçaylar Miraç Kandili
Üç aylar Berat Kandili
C.C.Emanet Olunuz
Kura'nı Kerim Dinle
İmanın Şartları-Amentü
İslamın Temel Şartları
DİB-Dinayet
Harun Yahya
Sadi nursi kimdir..
Allaha Giden Yol
Bilgi
Eğitim
Ezandan Rahatsız Olanlar
Kuran Tefsiri
Namaz Süreleri
Namazın Manası
Bir Namazın Öyküsü
Namaz Kılarken Halimiz
Namaz Dinin diregi Vidiosu
Resimli 2 Rekat Namaz kılınışı
Hadisler
İslam İlmihali
Kuran Mektebi
MESHEBLER
Hanefi Meshebi
Şafii Meshebi
Maliki Meshebi
Hanbeli Meshebi
Şifalı Bitkiler
TEMA Vakfı 2-B Arazileri imzası
İletişim
Ziyaretçi defteri
.
 

SPONSORLARIMIZ:
TÜRK TURAN BωRLωωω www.ergenekondestani.npage.de Sunar Türk Turan Birligi www.ergenekondestani.npage.de Sunar Türk Turan Birligi www.ergenekondestani.npage.de Sunar Türk Turan Birligi www.ergenekondestani.npage.de Sunar Türk Turan Birligi www.ergenekondestani.npage.de Sunar Türk Turan Birligi www.ergenekondestani.npage.de Sunar
Türk Turan Birligi www.ergenekondestani.npage.de SunarTürk Turan Birligi www.ergenekondestani.npage.de SunarTürk Turan Birligi www.ergenekondestani.npage.de SunarTürk Turan Birligi www.ergenekondestani.npage.de SunarTürk Turan Birligi www.ergenekondestani.npage.de SunarTürk Turan Birligi www.ergenekondestani.npage.de Sunar
ADNAN ÖZTÜRK internet Sitesine Hosgeldiniz Designed: byAdnanoe

Hadis: En Hayirliniz insanlara yardim
edeniniz,
bu hizmeti
www.bedava-sitem.com
ve
www.npage.de araciligi ve
GOOGLE TRANSLATE ile yapmaktayiz,
Tamamen üçretsiz hizmettir, Eger bir
nebze yardimimiz olmussa ne mutlu
bize. bir C.C razi olsun demeniz yeter,
Saygilarimla
ADNAN ÖZTÜRK.

Designed: byAdnanoe

Hanbeli Meshebi

 

HANBELi MEZHEBف

 

 

 

Ebû Abdillâh Ahmed b. Hanbel e‏-قeybânî'ye nisbet edilen mezhebin ad‎. فslâm'da dört büyük f‎k‎h mezhebin birisi. Ahmed b. Hanbel 164/780 y‎l‎nda Baًdad'ta doًdu. 241/855'te yine orada vefat etti. Büyük babas‎ Hanbel Horasan bölgesinde bulunan Serahs Vilâyeti'nin valisi idi. Babas‎ Muhammed b. Hanbel de komutanl‎k görevi üstlenmi‏ bir askerdi. Hanbel ailesi, Ahmed'in doًumuna yak‎n bir s‎rada Baًdad'a gelmi‏ ve orada yerle‏mi‏ti.

Ahmed b. Hanbel önce Kur'ân'‎ h‎fzetmi‏, daha sonra arapça, hadis gibi ilimleri, sahâbe ve tabiîlere ait rivâyetleri, Hz. Peygamber'in, sahabe ve tabiîlerin hayatlar‎n‎ incelemekle ilim çal‎‏malar‎na ba‏lam‎‏t‎r. Özellikle hadis ilmi için Basra, Kûfe, Mekke, Medîne, قam, Yemen ve el-Cezîre'yi dola‏m‎‏, uzun bir süre فmam قâfiî'ye (ö. 204/819) talebelik etmi‏tir. Hatta bu yüzden O'nu قâfiî mezhebinden sayanlar bile olmu‏tur. Böylece O'nun ba‏l‎ca f‎k‎h üstad‎ فmam قâfiî'dir. قâfiî, O'nun hakk‎nda ‏öyle demi‏tir: "Ben Baًdad'tan ayr‎ld‎m ve orada Ahmed b. Hanbel'den daha âlim ve daha faziletli kimse b‎rakmad‎m"(el-Hudarî, Târihu't-Te‏rîi'l-فslâmî, terc. Haydar Hatipoًlu, s. 260, 261).

Ahmed b. Hanbel, Ebû Hanîfe'nin (ö.150/767) öًrencisi ve devrin ünlü ba‏ kad‎s‎ Ebû Yûsuf'tan (ö.182/798) f‎k‎h ilmi ald‎. Rivâyetle dirayeti birle‏tiren bir yol izledi. O, hükmü hadisten ç‎kar‎r, bu hükme yeni bir tak‎m meseleleri k‎yas ederdi. Bu arada Yemen'e giderek, San'a'da Abdurrezzâk b. Hemmâm'la (ö. 211/826) görü‏tü. Orada iki y‎l kadar kalarak O'ndan ez-Zuhrî ve فbnü'l-Müseyyeb yoluyla gelen birçok hadisleri ald‎(Muhammed Ebû Zehra, فslâm'da F‎khî Mezhepler Tarihi, Terc. Abdulkadir قener, فstanbul 1976, s. 423 vd.)

Ad‎n‎n ilim, zühd ve takvâ ile birlikte yay‎l‎‏‎ toplumu onun ilmine yöneltti. Mescid'eki derslerini izleyenlerin say‎s‎n‎n be‏ bine kadar ula‏t‎ً‎ nakledilir. Derslerinde dikkati çeken üç husus ‏udur.

a) Onun meclisine ciddiyet, vakar, tevazu ve ruhî huzur hâkimdi. Kendisi ‏aka ve alay etmeyi sevmezdi.

b) Dersinde, ancâk hadisleri rivayet etmesi istendiًi zaman anlat‎rd‎. Hadis rivayetinde haf‎zas‎na güvenmez, Hz. Peygamber'e söylemediًi ‏eyi isnad etmemek için yaz‎l‎ metne bakarak nakiller yapard‎. Kendisine sorulmad‎kça konu‏mazd‎.

c) Verdiًi fetvalar‎n yaz‎l‎p nakledilmesini menederdi. Ona göre yaz‎lmas‎ gereken ilim, ancak Kitap ve Sünnet'ten ibaret idi. Ahmed b. Hanbel'in görü‏ü bu olmakla birlikte öًrencileri kendisinden ciltler dolusu kitaplar rivayet etmi‏lerdir(Zehebî, Tercemetü Ahmed b. Hanbel, Müsned'in ba‏taraf‎, Mektebetü'l-Maarif tab'‎, M‎s‎r, t.y.); Ebû Zehra, a.g.e., s. 437).

Hâlife Me'mûn'un ortaya att‎ً‎ Kur'ân'‎n mahlûk (sonradan yarat‎lm‎‏) olduًu fikrini فbn Hanbel kabul etmedi, muhakeme edilerek zindana at‎ld‎. Dayak yedi, kendisine i‏kence yap‎ld‎, fakat yine inanc‎ndan taviz vermedi. (Ahmed b. Hanbel'in hal tercemesi için bk. el-Hatîbü'l-Baًdâdî, Târihû Baًdâd, M‎s‎r 1394/ 1931, IV, 412-423; Ebû Nuaym, H‎lye, M‎s‎r 1352/15, IX,161-233; el-Buhârî, et-Tarihu'l-Kebîr, Haydarâbâd. 1360, I, 2, 5; فbn Hallikân, Vefeyâtü'l-Ayân, Kahire 1367/1948, I, 47-49; فbn Ebî Ya'lâ, Tabakâlü'l-Hanâbile, Kahire 1378/1952, I, 4-20: فbnü'l-Cevzî; Menâk‎bu'l-فmam Ahmed, M‎s‎r 1349; ez-Zehebî, Tezkiretü'l-Huffâz, Haydarâbâd 1375/1955, I, 431-432; Târihu'l-فslâm, I, 58-131 (Ahmed Muhammed قâkir'in Müsned ne‏ri mukaddimesi); Ebû Zehra, Ahmed b. Hanbel, Kahire 1949; Fuat Sezgin, GAS, I, 502-509).

Ahmed b. Hanbel'in فctihad Usulü:

Dört mezhep imam‎ içinde usul ve fetvalar‎n‎ yazmaktan en çok çekinen zât Ahmed b. Hanbel'dir. O, daha çok hadisleri toplay‎p tasnif etmeyi gaye edinmi‏tir. قâfiî gibi O da senedi sahih olunca ba‏ka hiçbir ‏art ileri sürmeksizin haber-i vâhidle amel eden hadis ehli müctehidlerindendir. Ebû Hanîfe ise bu konuda râvinin güvenilir (sika) ve adaletli olmas‎ yan‎nda rivayet ettiًi ‏eye ayk‎r‎ bir amelde bulunmamas‎n‎ ‏art ko‏ar. Sahabe ad‎ zikredilmeyen "mürsel hadis"i, Ahmed b. Hanbel zay‎f sayar ve konu ile ilgili ba‏ka bir hadis bulunmazsa, yani zarûret kar‏‎s‎nda kal‎rsa bunu delil. olarak kabul ederdi (Muhammed Ebû Zehra Usûlü'l-F‎kh, Dâru'l-Fikri'l-Arabî tab'‎, y. ve t.y., s. 108 vd.) Böylece O, mürsel ve zay‎f hadisleri daha kuvvetli bir delil bulunmazsa k‎yasa tercih ederdi. Ancak O'nun devrinde henüz hadis için "sahih, hasen, zay‎f" ‏eklinde üçlü taksim yap‎lmam‎‏, hadisler genellikle sahih ve zay‎f k‎s‎mlar‎na aynlm‎‏t‎r. Bu yüzden فbn Hanbel'in k‎yasa tercih ettiًi hadisler, bât‎l ve münker olmayan "hasen" nevinden hadisler olmal‎d‎r (فbnti'l-Kayyim, ف'lâmil'l-Muvakk‎în, M‎s‎r 1955, I, 29, 30).

فbn Hanbel'e göre, ayn‎ konuda aksi bir görü‏ün bulunduًu bilinmeyen sahabe kavlî "icmâ"' niteliًindedir. Eًer sahabe görü‏leri aras‎nda ihtilaf varsa, ya bunlardan Kitap veya Sünnete yak‎n olan‎ tercih eder veya böyle bir tercih yapmaks‎z‎n sadece görü‏leri nakletmekle yetinir. konu hakk‎nda sahabe görü‏ü nakledilmemi‏se, büyük tâbiî'lerin re'ylerini kendi re'yine tercih eder. Mesele hakk‎nda âyet, sahih hadis, sahabe kavli, zay‎f ve mûrsel eser gibi deliller bulamazsa k‎yas yoluna ba‏vurur (فbnü'l kayyim, a.g.e., I, 32). "

Hanbeliler, hakk‎nda Kitap, Sünnet ve فcmâ'a dayal‎ bir delil bulunmayan maslahat‎ (kamu yarar‎) k‎yastan sayarlar. Çünkü bunlar Kitap ve Sünnet nass'lar‎n‎n toplam‎ndan elde edilen genel maslahatlard‎r. Diًer yandan فbn Hanbel "Siyaset-i ‏er'iyye" de de maslahad‎ esas alm‎‏t‎r. Siyaset-i ‏er'iyye, فslâm Devlet ba‏kas‎n‎n, toplumu islah amac‎yla, insanlar‎ yararl‎ i‏lere te‏vik etmek ve zararl‎ i‏lerden uzakla‏t‎rmak için izlemi‏ olduًu yoldur. Nass olmasa bile bu konuda baz‎ cezalar‎n uygulanmas‎ mümkün ve caizdir. فbn Hanbel'in konu ile ilgili baz‎ fetvalar‎ ‏öyledir: Fesat ve kötülük ç‎karanlar, ‏erlerinden,güvende olunabilecek bir ülkeye sürgün edilirler. Ramazan ay‎nda gündüz ‏arap içenlerin cezas‎ artt‎r‎l‎r. Sahabeye dil uzatan cezaland‎r‎l‎r ve tevbeye davet edilir. Hanbelî mezhebine baًl‎ baz‎ bilginler de kamu yarar‎na dayal‎ fetvalar‎ sürdürmü‏lerdir. Meselâ; bir ev sahibi, eًer evi elveri‏li ise, kalacak yeri olmayan bir kimseyi evinde oturtmas‎ için zorlanabilir. B‎‎ konuda فbnü'l-Kayyim (ö. 751/1350) ‏öyle der: "Bir topluluk, herhangi bir ‏ahs‎n ovinde oturmak zorunda kalsa, bundan ba‏ka bir ev veya otel (han) bulamasa, O kimsenin anla‏mazl‎ًa dü‏meksizin evini bunlara vermesi gerekir. Baz‎ Hanbefîlere göre ev sahibi bunlardan ecr-i misil kadar kira bedeli alabilir (Ebû Zehra, فslâm'da F‎khî Mezhepler Tarihi, s. 493, 494).

Hanbefîler istihsan delilini de kabul ederler. Çünkü istihsan; ya nass veya icmâ' gibi bir delile dayanmakta yahut da zaruret prensibine göre kabul edilmektedir.

Sedd-i Zerâyi, prensibini en ‏iddetli uygulayan mezhep hanefîlerdir. Bu konuda Ibnü'l-Kayyim el-Cevziyye ‏öyle der: "Maksatlara, ancak onlara götüren vâs‎ta ve yollarla ula‏‎ld‎ً‎na göre, bu vâs‎ta ve yollar da onlara tabi olur ve ayni hükmü al‎rlar. Allah bir ‏eyi haram k‎lm‎‏sa, bu harama götüren yol ve usulleri de yasaklam‎‏ demektir. Aksi halde haram k‎lman‎n hikmeti kalmazd‎. Meselâ; doktorlar, hastal‎ً‎ önlemek için, hastay‎ buna sebep olan ‏eylerden menederler. Aksi halde hasta daha kötü duruma dü‏ebilir (فbnü'l Kayyim, a.g.e., I, 119).

Hanbelîlerin çokça kulland‎ً‎ ba‏ka bir metot "istishâb" ad‎n‎ al‎r. Bu manas‎ sabit olan bir hükmün, onu deًi‏tiren bir delil bulununcaya kadar devam etmesidir. Onlar‎n istishâb metoduna göre verdikleri ban fetvalar ‏unlard‎r:

a) Yasakland‎ً‎na dair bir delil bulununcaya kadar e‏yada aslolan mübahl‎kt‎r.

b) Pis olduًunu gösteren bir delil bulununcaya kadar suda aslolan temizliktir.

c) E‏ini bo‏ayan bir koca, daha sonra bir defa m‎ yoksa üç talakla m‎ bo‏ad‎ً‎nda ‏üphe etse, bir talakla bo‏ad‎ً‎ esas‎ kabul edilir. Çünkü tek talakla bo‏ama kesindir (Ebû Zehra, a.g.e., s. 497, 498).

فbn Hanbel istishab‎; "daha önce var olan‎ sabit görme, önceden yok olan‎ yok sayma" ‏eklinde uygularken, ayn‎ metodu baz‎ hanefîler, sâbit k‎lmada deًil, sadece def'ide geçerli görürler. Meselâ; kaybolan (mefkud) ve kendisinden haber al‎namayan kimsenin hayat‎, aksi sabit oluncaya kadar devam eder. Hanefî ve mâlikîlere göre, kendi mallar‎ bak‎m‎ndan saً kimseler gibi muamele görür, mülkiyet hakk‎ devam ettiًi gibi, kar‎s‎ da, onun ölümüne dair bir delil bulununcaya veya mahkeme taraf‎ndan ölümüne hüküm verilinceye kadar evlilik s‎fat‎ devam eder; fakat bu kay‎p kimse, kay‎pl‎ً‎ süresince bir tak‎m yeni haklar elde edemez. Bu süre içinde ona, miras veya vasiyet yoluyla bir ‏ey intikal etmez. Bir yak‎n‎ ölürse, kay‎p ki‏inin pay‎ bekletilir, saً olarak döner gelirse bu pay ona verilir. Hâkim onun ölümüne hükmederse, miras b‎rakan öldüًü vakit o da ölmü‏ say‎larak onun miras pay‎ mûrise geri döner ve onun öteki varisleri aras‎nda payla‏t‎r‎l‎r. Hanbelî ve قâfiîlerin istihbab anlay‎‏‎ ise "hem isbat hem de def etme" esas‎na dayand‎ً‎ için, ölümüne hüküm verilinceye kadar, onu kay‎pl‎k sûresince saً olarak kabul ederler. Onlara göre, bu süre içerisinde o, kendisine ait mallar‎n mülkiyet hakk‎na sahip olduًu gibi kendisine miras, vasiyet ve benzeri yollarla mal da intikal eder (فbnü'l-Kayyim, a.g.e., Delhi tab'‎, I, 125; Ebû Zehra, Usûlü'l-F‎kh, s. 299, 300). فstishâb delilinin re'y ve k‎yas ictihad‎yla yak‎n ilgisi vard‎r. K‎yas‎ tamamen inkâr eden Zahirîlerle, فbn Hanbel gibi çok az kullanan müctehidler, âyet ve hadislerin temas etmediًi meseleleri فstishâba b‎rakarak; Allah'‎n haram k‎ld‎ً‎ haram, helal k‎ld‎ً‎n‎ helal, bunlar‎n d‎‏‎nda kalanlar‎ ise فstishâb esas‎na göre mübah kabul eder ve bu metodun alan‎n‎ çok geni‏ tutarlar.

Hanbelî Mezhebinin Baz‎ Görü‏leri:

Ahmed b. Hanbel'e göre; iman, kesin olarak inanmaktan ve amelden ibarettir. Artar ve eksilir, yani iman, iyi amelle artar, kötü amelle de eksilir. Ki‏i imandan ç‎kabilir, فslam'dan ç‎kmaz. Tevbe edince yeniden imana döner. فnsan‎ ancak Allah'a ‏irk ko‏mak veya farzlardan birini inkâr ederek yapmamak imandan d‎‏ar‎ ç‎kar‎r. فnsan herhangi bir farz tembellik veya gev‏eklik yüzünden terkederse, onun durumu Allah'a havale edilir. Dilerse ona azap eder, dilerse onu affeder.

Hz. Ali'nin hilâfetinden itibaren büyük günah (kebîre) i‏leyenlerin durumu bilginler aras‎nda tart‎‏‎lm‎‏t‎r. Hâriciler bu konuda sert bir yol izleyerek, büyük günah i‏leyenin dinden ç‎kacaً‎ görü‏ünü benimsemi‏tir.

Hasan el-Basri bunlar‎n münaf‎k olacaً‎n‎ söylerken Mürcie f‎rkas‎n‎n sap‎klar‎, iman olduktan sonra, günah‎n hiçbir zarar‎ olmad‎ً‎n‎ savunmu‏lard‎r. Ebû Hanîfe ve çoًunluk فslâm hukukçular‎na göre büyük günah i‏leyen kimse, kesin tevbe ederse, Allah onun tevbesini kabul eder. Eًer tevbe etmeden ölürse durumu Allah'a havale edilir. O, dilerse azap eder, dilerse kulunu affeder. Ahmed b. Hanbel'in görü‏ü de, diًer fakihlerin görü‏ü gibidir. O, ‏öyle demi‏tir: "Mü'min kendisine gizli olan ‏eyleri Allah'a havale eder, kendi durumunu da O'na b‎rak‎r. Günahlarla Allah'‎n maًfiret kap‎s‎n‎ kapatmaz. Her‏eyin, hay‎r ve ‏errin Allah'‎n kaza ve kaderiyle olduًunu bilir. فyilik yapan için Allah'tan ümidini kesmez, kötülük yapan‎n da âk‎betinden korkar. Muhammed ümmetinden hiçbir kimse yapt‎ً‎ iyilik sebebiyle cennete ve kazand‎ً‎ günah sebebiyle cehenneme girmez. Bu konuda Allah'‎n dilediًi olur" (فbnu'l-Cevzî, Menâk‎bu'l فmam Ahmed b. Hanbel, s. 168).

Ahmed b. Hanbel'in فslâm Devlet Ba‏kan‎ seçimi (فmam, halife) ile ilgili görü‏ü ‏u ‏ekilde özetlenebilir: O, hilâfet ve halîfe konusunda sahabe tabiilerin çoًunluًuna tabi olur. Buna göre, فslâm Devlet ba‏kan‎ (halîfe), kendisinden sonra uygun gördüًü birisini hilâfet için aday gösterebilir. Burada son söz mü'minlerin bîat‎d‎r. Nitekim Hz. Peygamber, Ebû Bekir (r.a)'in, kendi yerine geçmesine i‏aret buyurmu‏, fakat bunu aç‎kça söylememi‏tir. قöyle ki, Hz. Peygamber, hastal‎ً‎ günlerinde Ebû Bekr'i namaz k‎ld‎rmas‎ için öne geçirmi‏tir. Ashâb‎ kiram; "Peygamber (s.a.s) O'nu din i‏imiz için seçmi‏tir. O halde biz O'nu dünya i‏imiz için niçin seçmeyelim" diyerek, Hz. Ebû Bekr'e bîat etmi‏lerdir. Hz. Ebû Bekir, kendisinden sonra Hz. Ömer'i aday göstermi‏, müslümanlar‎ O'na bîat edip etmeme konusunda serbest b‎rakm‎‏t‎r. Müslümanlar da kendi iradeleriyle Hz. Ömer'e bîat etmi‏lerdir. Daha sonra, Hz. Ömer, peygamber (s.a.s)'in r‎zas‎n‎ kazanan alt‎ ki‏iyi seçmi‏ ve bunlara içlerinden birini halife seçip, müslümanlar‎ buna bîata davet etmelerini tavsiye etmi‏tir. Bunlar‎n dört tanesi Hz. Osman'‎ seçmi‏ ve müslümanlar da ona bîat etmi‏lerdir. Hz. Ali de O'na biat edenler aras‎ndad‎r. Ahmed b. Hanbel, "Onlar‎n i‏leri, aralar‎nda dan‎‏ma (‏üra) iledir" (e‏-قûrâ, 42/38) âyeti uyar‎nca, halifenin ‏ûrâ ile seçilmesi prensibini benimser. Diًer yandan sünnete uyarak halîfenin Kurey‏'ten olmas‎n‎ kabul eder. Yönetimi zorla ele geçiren kimseye facir bile olsa itaât‎n gerekli olduًunu söyler. Böylece fitnelerin önüne geçilmi‏ olur. O, bu konuda müslümanlar‎n maslahat‎n‎ gözetmektedir. O'na göre, düzenli ve kal‎c‎ bir yönetim teessüs etmelidir. Bu düzenin d‎‏‎na ç‎kanlar, ümmetin gücünü bölmekte ve onu temelinden sarsmaktad‎r. فbn Hanbel'i böyle dü‏ünmeye sevkeden ‏ey, Haricilerin o dönemdeki sert, bölücü ve ‏iddetli eylem ve hareketleridir. Müslümanlar‎n nizam‎n‎ bozmak isteyenler, zâlim yöneticilerin i‏ledikleri suçtan daha fazla suç i‏lemi‏ olurlar (فbnü'l-Cevzî, el Menâk‎b, s. 176). Ahmed b. Hanbel, me‏ru nizar‎‎m korunmas‎n‎ savunmakla birlikte kendi devrindeki yöneticilerle hiçbir ‏ekilde temas kurmam‎‏, onlar‎n hediye ve armaًanlar‎n‎ kabul etmemi‏tir. O, hak ve adalete inanan, zulmü tan‎mayan, fitne, fesat, isyan ve kar‎‏‎kl‎ً‎ istemeyen yüksek bir ruha sahipti.

Ahmed b. Hanbel'in Hadisçilik Yönü:

فbn Hanbel 40 ya‏‎na kadar hadis öًrenmek ve ilmini art‎rmak için çal‎‏m‎‏, Irak, Hicaz ve Yemen aras‎nda ilim seyahatlerinde bulunmu‏tur. Fakat bu süre içinde hadis rivayet etmekten veya ders vermekten kaç‎nm‎‏t‎r. O, Hz. Peygamber'in peygamberlik çaً‎ olan 40 ya‏‎nda hadis rivayetine ve ders vermeye ba‏lad‎ً‎ zaman ilminin en yüksek derecesine ula‏m‎‏ ve akranlar‎ aras‎nda temayüz etmi‏ti. قeyhi Abdurrezzâk فbn Hemmâm (ö. 211/826) O'nu diًer hadisçilerle kar‏‎la‏t‎rarak ‏öyle demi‏tir:

"Bize en kudretli hâf‎z e‏-قazkunî geldi, hadis ricâlini çok iyi bilen Yahya b. Maîn geldi, fakat bunlar‎n hepsini kendi ‏ahs‎nda toplayan Ahmed b. Hanbel gibi bir فmam daha gelmedi (فbnü'l-Cevzî, el-Menâk‎b, s. 69).

Ahmed b. Hanbel te'lif ettiًi Müsned adl‎ hadis eseriyle ‏öhret bulmu‏tur. Müsned; üçüncü hicret asr‎nda ortaya ç‎kan ve hadisleri, diًer hadis eserlerinden farkl‎ bir ‏ekilde tâsnife tabi tutan kitaplard‎r. Sünen, musannef ve câmi' ad‎ verilen hadis kaynaklar‎nda tasnif, "konulara göre" yap‎l‎rken, müsnedlerde, hadislerin konular‎ dikkate al‎nmam‎‏, fakat kitaba al‎nacak hadisler ya onlar‎ rivayet eden sahabî veya sahabîden sonraki râvilerden birinin ismi alt‎nda biraraya getirilmi‏tir. Meselâ; Ebû Hureyre'nin Hz. Peygamber'den rivayet ettiًi hadisler, konular‎ dikkate al‎nmaks‎z‎n, Ebû Hureyre ismi alt‎nda biraraya getirilerek bir kitap içinde çe‏itli sahabîlerin hadislerinden olu‏an bir mecmua te'lif edilmi‏tir. Müsned'in kelime anlam‎ "isnad edilmi‏" demektir.

ف‏te فbn Hanbel'in Müsned'i de, diًer müsnedler gibi sahabe adlar‎na göre tasnif edilmi‏, ve her sahabenin rivâyet ettiًi hadis, konusu ne olursa olsun kendi ismi alt‎nda toplanm‎‏t‎r. Ebû Bekir es-S‎ddîk'‎n müsnediyle ba‏layan eserde s‎ras‎yla Hulefâ-i Râ‏idîn ve diًer sahabelerin müsnedleri bunu izlemi‏tir.

Ahmed b. Hanbel, Müsned'ini toplad‎ً‎ 700 binin üzerindeki hadisler aras‎nda seçtikleriyle meydana getirmi‏tir. Müsned'de tekrarlar‎yla birlik te 40 bin, tekrarlar d‎‏‎nda yakla‏‎k 30 bin kadar hadis yer al‎r (el-Medînî, Hasâisu'l-Milsned (Ahmed Muhammed قakir taraf‎ndan Müsned mukaddimesinde nakledilmi‏tir), I, 23; es-Suyûtî, Tedrîbu'r-Râvî, M‎s‎r 1379, s. 101). Müsned'in bütün sahih hadisleri içine ald‎ً‎ söylenemez. Hatta Sahîhayn'da hadisleri bulunan 200 kadar sahabenin Müsned'te yer almad‎ً‎ ileri sürülmü‏tür (es-Süyûlî, a.g.e., s. 101). Müsned, Ahmed b. Hanbel'in hayat‎nda iki oًlu Salih ve Abdullah ile, karde‏inin oًlu Hanbel taraf‎ndan Ahmed'ten i‏itilmi‏ ve rivayet edilmi‏tir. Ancak as‎l nüshaya Abdullah'‎n ba‏kalar‎ndan i‏ittiًi baz‎ hadislerle, nüshay‎ Abdullah'tan rivayet eden Ebû Bekir el-Kati'î'nin baz‎ hadisleri de ilâve edilmi‏tir. Ancak bunlar‎n say‎s‎ bütünü etkilemeyecek kadar azd‎r (el Medînî, a.g.e., I, 21; es-Suyûtî, a.g.e., s. 101). Sonuç olarak فbn Hanbel'in Müsned'i müslümanlar aras‎nda büyük itibar görmü‏tür. O'nun kaleme ald‎ً‎ Kitabü'l-فlel ve Ma'rifeti'r-Ricâl incelendiًinde, hadisleri ve râvîlerini tan‎mada geni‏ bilgiye sahip olduًu anla‏‎l‎r.

Hanbelî Mezhebinin Yay‎lmas‎:

Ahmed b. Hanbel usûl ve fetvâlar‎n‎ yazmaktan kaç‎nm‎‏t‎r. Hatta o, f‎kh‎n‎n yaz‎lmas‎n‎ menetmi‏tir. Bunun sebebi, فslâm'‎n as‎l ana kaynaً‎n‎ te‏kil eden Kitap ve Sünnetle me‏gul olmay‎ ön plâna ç‎karmakt‎r. O, bu dü‏üncesini ‏öyle ifade eder: "el-Evzâî'nin re'yi, Mâlik'in re'yi, Ebû Hanîfe'nin re'yi... bunlar hepsi re'y'dir ve bana göre ayn‎d‎r. Huccet ve delil olma s‎fat‎ yaln‎z "âsâr'a aittir" (فbn Abdilberr, Câmiu'l-Beyâni'l-فlm, M‎s‎r 1346, II,149). Delilini incelemeden hiçbir müctehidin söz ve re'yine uyulmaz. Delili incelendikten sonra uyulunca buna taklid deًil "ittiba" denir. Burada art‎k müctehidin söz ve re'yi ile deًil, onun dayand‎ً‎ delil ile amel edilmi‏ olur. فbn Hanbel bu görü‏ünü ‏u ifadeleriyle biraz daha açç‎klar: "Ne beni, ne Mâlik'i, ne Sevrî'yi ve ne de el-Evzâî'yi taklit et, hüküm ve bilgiyi onlar‎n ald‎ً‎ kaynaklardan al. Dinini hiçbir müctehide ‎smarlama, Hz Peygamber ve ashab‎ndan geleni al, sonra tabiîler gelir ki ki‏i onlar hakk‎nda muhayyerdir" (Ibnü'l Kayyim, ف'lâm, M‎s‎r 1955, II, 178,181, 182).

Daha önce hanefi f‎kh‎ فmam Muhammed'in kaleme ald‎ً‎ ve Ebû Hanîfe (ö.150/767), فmam Muhammed (ö. 189l805) ile Ebû Yûsuf'un (ö. 182/798) görü‏lerini içine alan râhiru'r-rivâye ve nevâdir kitaplar‎ yoluyla nakledilmi‏, فmam قâf‎î de (ö. 204/819) kendi f‎kh‎n‎ bizzat yazm‎‏t‎. Ahmed b. Hanbel'e ait baz‎ f‎k‎h meselelerin yaz‎l‎ metinleri nakledilmi‏se de bunlar, kendisi için tuttuًu notlard‎r. Hanbelî f‎kh‎, ahmed b. Hanbel'in talebeleri arac‎l‎ً‎ ile nakmedilmi‏tir. Bunlar‎n ba‏‎nda oًlu Salih (ö. 266/879) gelir. O, babas‎n‎n f‎kh‎n‎, yazd‎ً‎ mektuplarla yaym‎‏, kad‎l‎k yapt‎ً‎ yerlerde bizzat pratikte uygulam‎‏t‎r. Diًer oًlu Abdullah da (ö. 290/903) el-Müsned'i ve babas‎n‎n f‎kh‎n‎ gelecek nesillere nakletmi‏tir. Ahmed b. Hanbel'in yan‎nda uzun y‎llar kalan ve onun f‎kh‎n‎ nakleden öًrencileri; Ahmed b. Muhammed el-esrem (ö. 273/886), Abdülmelik b. Abdillah b. Mihran (ö. 274/887), Ahmed b. Muhammed b. el-Haccâc (ö. 275/888) ba‏ta gelenleridir. Bu öًrencilerden sonra Ebû bekir el-Hallâl (ö. 311/923) Ahmed b. Hanbel'in ilimlerini toplamak için bütün gücüyle çal‎‏m‎‏, bu amaçla seyahatlere ç‎km‎‏ ve birçok kitap telif etmi‏tir (Ebû Zehra, فslâm'da F‎khî Mezhepler Tarihi, Terc. Abdulkadir قener, فstanbul 1976, s. 499, 500).

Ahmed b. Hanbel, selefin metodunu benimseyen bir fakih say‎l‎r. Bu yüzden tercih yapmaktan sak‎n‎r, ayn‎ konuda birden çok sahabe veya tabiî görü‏ünü terketmeyi gerektiren bir nass bulunmazsa, her iki veya daha çok görü‏ü mezhebinde ayr‎ ayr‎ kabul ederdi. Meseleyi soran kimsenin içinde bulunduًu özel durumu dikkate alarak fetvâ verirdi.

Hanbeliler ictihad kap‎s‎n‎n kapanmad‎ً‎n‎ ve her as‎rda, mutlak bir müctehidin bulunmas‎n‎ farz-‎ kîfa ye olduًunu söylerler. Çünkü toplumda kar‏‎la‏‎lan yeni olaylar bunu gerekli k‎lar. Bu, mezhebin Kitap ve Sünnetin üzerine ç‎kmamas‎ için de gereklidir.

Hanbelî mezhebinin fakihleri çok güçlü olduًu halde, istenilen ölçüde yay‎lmam‎‏t‎r. Halktan bu mezhebe baًl‎ olanlar az‎nl‎kta kalm‎‏lard‎r. Hatta hiçbir فslâm ülkesinde çoًunluًu te‏kil edememi‏lerdir. Ancak Necid ile Saud (ö. 795/1393) ailesi Hicaz bölgesine hâkim olduktan sonra Arabistan yar‎madas‎nda Hanbelî mezhebi oldukça güçlenmi‏tir.

Bu mezhebin fazla yay‎lmamas‎n‎n sebepleri ‏unlard‎r: Hanbelî mezhebi te‏ekküt etmezden önce Irak'ta Hanef, M‎s‎r'da قâf‎î ve Mâlikî, Endülüs ve Maًrib'te yine Mâlikî mezhebi hâkim durumda idi. Diًer yandan Hanbelîler önceleri, ba‏kalar‎na kar‏‎ delilden çok sert hareketlere ba‏vuruyorlard‎. Güçleri artt‎kça, iyiliًi emretme ve kötülükten sak‎nd‎rma için insanlara bask‎ yap‎yorlard‎. Hanbelîlerin bu gibi davran‎‏lar‎ yüzünden insanlar bu mezhepten ürkmü‏lerdir. Bu sebeple Hanbelî mezhebi fazla taraftar bulamam‎‏t‎r (Ebû Zehra, a.g.e; s. 505, 506).

Kaynak:Hamdi DÖNDÜREN  ve
ADNAN ÖZTÜRK


 

Sitemizin, Sayfalar‎ haz‎rlan‎rken www.baktube.tr.gg ve www.kuranmektebi.com  çe‏itli web adreslerinden, dokumanlar‎ndan, Dini Kitap ve Dergilerden faydalan‎lm‎‏t‎r  C.C raz‎ olsun diyoruz.
 
Dinayetim  ve  فslamAkaid  Siteleri ad‎na ADNAN  ÖZTÜRK. 
  © Copyright 2007/2009, Dinayetim  ve  فslamAkaid    Web Tasar‎m: byAdnanoe 
 
                                             


Bugün 22914 ziyaretçi (40509 klik) kişi burdaydı!
 
Polis Radyosunu Dinlemektesiniz..

http://islamakaid.tr.gg/

SÜPER TEKLİFE GELİN SİZDE ÜYE OLUN, SİZDE PARA KAZANIN,MAİL OKUYARAK, ÜYE YAPARAK...

NE MUTLU TÜRKÜM DİYENE,Saraylarda süremem dağlarda sürdüğümü,Bin cihana değişmem şu öksüz Türklüğümü. ULU HUN KAĞANLIĞI,Yüzde Yüz Türk Olduğun Gün Cihan Senindir..

Shoppen-auf-Rechnung.com DepoDepo Vip Hizmeti'ne Hoşgeldiniz

Türkiye Hava Durumu
Web Tasarım: byAdnanoe

[40 MOTORA KAYIT]
[300 Arama Motorlarına Kayıt]


ADNAN ÖZTÜRK internet Sitesine Hoşgeldiniz
Atatürk Diyorki...
"Hepiniz milletvekili
olabilirsiniz,
bakan olabilirsiniz..
Hatta
cumhurbaşkanı
olabilirsiniz.
Fakat sanatkar
olamazsınız."
byAdnanoe

Türkiye Yol Haritasi

Lütfen Suyumuzu Tasarruflu ve Temiz Kullanalım, Ailemizi Çevremizi Biliçlendirelim, TEMA Vakfını Destekliyelim. byAdnanoe
Lütfen Suyumuzu Tasarruflu ve Temiz Kullanalım, Ailemizi Çevremizi Biliçlendirelim, TEMA Vakfını Destekliyelim. byAdnanoe

Sağlıklı bir hayat için elele. Sigarasız bir toplum için elele... verip bu sigara illetinden kurtulmalıyız. Hem kendimizi, hem de etrafımızdaki sevdiklerimizi düşünelim. Bize sigaranın hiç bir faydası olmadığı halde inanılmaz derece'de ZARARLI OLDUĞUNU SİGARA PAKETLER'İNİN ÜSTÜNE BİLE YAZIYORLAR. Fakat halen içmeye devam ediliyor. Neden sigara içiyorsunuz faydalı olan bir tarafı varmı YOK . Siz'de kendinize bir iyiylik yapın ve o illetten kurtulun.  byAdnanoe

BAŞBAKANLIK ACİL 150...
ALOBİLGİ SİTESİ SUNAR, ARADIGINIZ HERBİLGİ BURDA...RESMİ GAZETE...
DEVLET ARŞİVLERİ...GENELGE...
E-TÜRKİYE... MEVZUAT...
DTVT-BAŞBAKANLIK...METEO-HAVA DURUMU...
T.C-KİMLİK ...VERGİ...
ANKARA GÜDÜL AKÇAKESE KÖYÜ HARİTA'DA GÖR...

Surftipp: Flashseiten
BOLindir kişisel siteler
 

Ziyaretinize Teşekkürler Şuan. .Aktif Ziyaretiçi
Copyright 2009, www.ilksoz.tr.gg www.dinlerdunyasi.tr.gg www.kitabinioku.tr.gg www.dinayetim.tr.gg ve www.islamakaid.tr.gg ADNAN ÖZTÜRK'e aittir.
Designed:byAdnanoe
Bu site 1024x768 çözünürlüğünde firefox (1,2,3,3.5) - İnternet Explorer (6,7,8) - Google Chrome (1,2) - Opera (10) -Safari (4) tarayıcıları ile optimize edilmiştir. (En iyi İnternet Explorer 7 ile)

TÜRK TURAN BωRLωωω www.ergenekondestani.npage.de Sunar Türk Turan Birligi www.ergenekondestani.npage.de Sunar Türk Turan Birligi www.ergenekondestani.npage.de Sunar Türk Turan Birligi www.ergenekondestani.npage.de Sunar Türk Turan Birligi www.ergenekondestani.npage.de Sunar Türk Turan Birligi www.ergenekondestani.npage.de Sunar
Türk Turan Birligi www.ergenekondestani.npage.de SunarTürk Turan Birligi www.ergenekondestani.npage.de SunarTürk Turan Birligi www.ergenekondestani.npage.de SunarTürk Turan Birligi www.ergenekondestani.npage.de SunarTürk Turan Birligi www.ergenekondestani.npage.de SunarTürk Turan Birligi www.ergenekondestani.npage.de Sunar
ADNAN ÖZTÜRK internet Sitesine Hosgeldiniz Designed: byAdnanoe
| ANASAYFA | HAKKIMIZDA | SORULARLA İSLAMİYET | DİB-DİYANET İŞLERİ | C.C EMANET OLUNUZ | KURANI KERİM DİNLE | KURANI KERİM TEFSİRİ | İSLAMİYETİN TEMEL ŞARTLARI | İMANIN ŞARTLARI-AMENT | NAMAZ SRELERİ | NAMAZIN MANASI | BİR NAMAZIN YKS | NAMAZ KILARKEN HALİMİZ | NAMAZ DİNİN DİREĞİ VİDİO | RESİMLE 2 REKAT NAMAZ | HADİSİ ŞERİFLER | İSLAM İLMİHALİ | DUA | EĞİTİM | BİLGİ | ALLAHA GİDEN YOL | HARUN YAHYA | B.SAİDİ NURSİ | EZANDAN RAHATSIZ OLANLAR | KURAN MEKTEBİ | 3 AYLAR MİRA KANDİLİ | 3 AYLAR BERAT KANDİLİ | MEZHEBLER | ŞİFALI BİTKİLER | TEMA VAKFI |