TANRI TÜRKÜ KORUSUN VE YÜCELTSİN, NE MUTLU TÜRKÜM DİYENE, TÜM ŞEHİTLERİMİZİ VE AHİRETE GÖÇMÜŞLERİMİZİ RAHMETLE ANIYORUZ, TÜRKİYE CANIM FEDA SANA,  www.ergenekon-destani.tr.gg Sitesi byAdnanoe Sunar....


| ANASAYFA | HAKKIMIZDA | SORULARLA İSLAMİYET | DİB-DİYANET İŞLERİ | C.C EMANET OLUNUZ | KURANI KERİM DİNLE | KURANI KERİM TEFSİRİ | İSLAMİYETİN TEMEL ŞARTLARI | İMANIN ŞARTLARI-MENTÜ | NAMAZ SÜRELERİ | NAMAZIN MANASI | BİR NAMAZIN ÖYKÜSÜ | NAMAZ KILARKEN HALİMİZ | NAMAZ DİNİN DİREĞİ VİDİO | RESİMLE 2 REKAT NAMAZ | HADİSİ ŞERİFLER | İSLAM İLMİHALİ | DUA | EĞİTİM | BİLGİ | ALLAHA GİDEN YOL | HARUN YAHYA | B.SAİDİ NURSİ | EZANDAN RAHATSIZ OLANLAR | KURAN MEKTEBİ | 3 AYLAR MİRAÇ KANDİLİ | 3 AYLAR BERAT KANDİLİ | MEZHEBLER | ŞİFALI BİTKİLER | TEMA VAKFI
SİZİNDE İNTERNET'de SİTENİZ OLSUN, WWW.BEDAVA-SİTEM.COM'DAN NASIL SİTE ALINIR ve YAPILIR. =TÜRKÇE =ALMANCA =İNGİLİZCE
[BEDAVA SİTE YAPILIŞ ANLATIMI] [BEDAVA SİTE TÜRKÇE'si .tr.gg] [BEDAVA SİTE ALMANCA'sı .de.tl] [BEDAVA SİTE İNGİLİZCE'si .page.tl]
Ne Mutlu TÜRK'üm Diyene, www.ergenekon-destani.tr.gg  Saraylarda süremem dağlarda sürdüğümü,Bin cihana değişmem şu öksüz Türklüğümü. TÜRK/TURAN BİRLİĞİ,
            byAdnanoe.Ne Mutlu TÜRK'üm Diyene, www.ergenekon-destani.tr.gg  byAdnanoe

Rahman ve Rahim olan Allah'ın adıyla. Allahım Yalnız Senden Yardım İstiyorum, Beni, Annemi, Kardeşlerimi, ve Tüm sevdiklerimi,Bildiğimiz ve Bilmediğimiz Hertürlü beladan Kötülüklerden Sen Koru, ve  Bildiğimiz ve Bilmediğimiz  İyiliklerin Hepisini istiyorum, iyi insanlarla karşılaştır,  AMİN...!  byAdnanoe

FATİHA SÜRESİ  Elhamdulillâhi Rabbilâlemin Errahmânirrahîm Mâliki yev midîn İyyake na’budu Ve iyyake nestaînu
            İhdina essirâta el mustekime sirâta ellezîne en amte Aleyhim ğayrilma’dubi aleyhim ve La eddâllîne
            Rahman Rahim Allah’ın adıyla
            1-2-3 Hamd, Alemlerin Rabbi, Rahman, Rahim ve Din gününün maliki olan Allah’adır.
            4 Biz yalnızca Sana ibadet eder ve yalnızca Sen’den yardım dileriz.
            5-6 Bizi dosdoğru yola ilet, kendilerine nimet verdiklerinin yoluna, gazaba uğrayanların ve sapıklarınkine değil. AYETEL KURSİ Allahü lâ ilâhe illâ hüvel hayyül kayyûm. Lâ te’huzühû sinetün ve lâ nevm. Lehû mâ fis-semâvâti vemâ fil erd. Menzellezî yeşfeu indehû illâ biiznihi. ya’lemü mâ beyne eydîhim vemâ halfehüm velâ yühîtûne bişey’in min ilmihî illâ bimâ şâe vesia kürsiyyühüssemâvâti vel erd. Velâ yeûdühü hıfzuhumâ ve hüvel aliyyül azîm...Meali:Allah...O'ndan başka İlah yoktur.Diridir,Kaimdir. O'nu uyuklama ve uyku tutmaz.Göklerde ve yerde ne varsa hepsi O'nundur. İzni olmaksızın O'nun Katında şefaatte bulunacak kimdir? O, önlerindekini ve arkalarındakini bilir.(Onlar ise) Dilediği kadarının dışında,O'nun ilminden hiçbir şeyi kavrayıp-kuşatamazlar.O'nun kürsüsü, bütün gökleri ve yeri kaplayıp-kuşatmıştır.Onların korunması O'na güç gelmez.O, pek Yücedir, pek büyüktür.(Bakara Suresi 255. Ayettir)
            İHLAS   Kul huvellâahu ehad Ellâahus samed Lem yelid  ve lem yuuled   Velem yekun   lehuu kufuven   ehad
            Rahman Rahim Allah’ın adıyla
            1 De ki: O Allah, birdir.
            2 Allah, Samed ‘dir (her şey O’na muhtaçtır, daimdir, hiç bir şeye ihtiyacı olmayandır).
            3 O, doğurmamıştır ve doğrulmamıştır.
            4 Ve hiç bir şey O’nun dengi değildir.  FELAK    Kul euzu birabbil felak  Min şerri mâ halak Ve min şerri  ğaasikın
            izâ vekab veminşerrin neffâasâti fil ‘ukad veminşerri hâasidin izâa hased
            Rahman Rahim Allah’ın adıyla
            1 De ki: ”Ben, ağaran sabahın Rabbine sığınırım”
            2 Yarattığı şeylerin şerrinden,
            3 Karanlığa çöktüğü zaman gecenin şerrinden,
            4 Düğümlere üfüren-kadınların şerrinden,
            5 Ve hased ettiği zaman, hasetçinin şerrinden
            NAS   Kul euuzu birabbinâas Melikinnâas İlâahinnâas Min şerril vesvâasil hannâas Ellezii yüvesvisu fii suduuri ennâas minel cinneti vennâas    Rahman Rahim Allah’ın adıyla  1 De ki: İnsanların Rabbine sığınırım,
            2 İnsanların malikine, 3 İnsanların (gerçek) ilahına;
            4 ‘Sincice kalplere vesvese ve kuşku düşürüp duran’ vesvesecinin şerrinden.
            5 Ki o, insanların göğüslerine vesvese verir (içlerine kuşku, kuruntu fısıldar);
            6 Gerek cinlerden, gerekse insanlardan (olan her hannas’tan Allah’a sığınırım).
BİLGEADAM'IN (ADNAN ÖZTÜRK'ün) KURMUŞ OLDUĞU İNTERNET/WEB SİTELERİNDEN BAZILARI, KİŞİSEL SİTELERİMİZ 01= www.adnanoe.tr.gg 02= www.byadnanoe.tr.gg 03= www.byadnan.page.tl 04= www.adnanbey.de.tl 47= www.a06nkara.tr.gg 48= www.ahmetoe.tr.gg 49= www.kubilayoe.tr.gg 54= www.adnanoe.npage.de 120= www.atahan-metehan.tr.gg 121= www.atahanoe.tr.gg 122= www.metehanoe.tr.gg 123= www.metehanbey.tr.gg 126= www.metehan.npage.de 127= www.atahan.npage.de 128= www.atahan-metehan.npage.de 129= www.sadibey.npage.de 130= www.emincavuslar.tr.gg 131= www.emincavuslar.npage.de 132= www.agamemisler.tr.gg 133= www.memisler.npage.de 141= www.selin-alim.npage.de 52= www.toprakh.tr.gg 73= www.akcakeseliufuk.tr.gg 92= www.aydinitisgen.tr.gg KİŞİSEL KÖY BÖLGE SİTELERİMİZ 17= www.akcakese.tr.gg 18= www.akcakesem.tr.gg 19= www.akcakise.tr.gg 20= www.agader.tr.gg 21= www.akcakesegezgini.tr.gg 22= www.akcakeseligezgin.tr.gg 23= www.agakcakese.tr.gg 24= www.guzelciftligi.tr.gg 25= www.gudulkazasi.tr.gg 26= www.gudulkoyleri.tr.gg 27= www.gudulgezgini.tr.gg 28= www.kiymir.tr.gg 29= www.kiymirvadisi.tr.gg 30= www.kiymirgezgini.tr.gg 31= www.yabanabad.tr.gg 32= www.yabanabatgezgini.tr.gg 33= www.06840.tr.gg 34= www.gezginankara.tr.gg 43= www.gultansitesi.tr.gg 44= www.gultantatilsitesi.tr.gg 55= www.akcakese.npage.de 56= www.akcakesem.npage.de 57= www.gultansitesi.npage.de 58= www.gultantatilsitesi.npage.de 94= www.gultankoop.tr.gg 74= www.akcakesenet.tr.gg 76= www.kiymirnet.tr.gg 77= www.ankaragezgin.tr.gg 78= www.gezginankara.tr.gg 79= www.trafikgezgini.tr.gg 80= www.agamuhtar.tr.gg 96= www.ankarayitaniyalim.tr.gg 97= www.kirikkaleyitaniyalim.tr.gg 101= www.agadernegi.tr.gg 102= www.guzeldernegi.tr.gg 103= www.aggk.tr.gg 105= www.06aga.tr.gg 117= www.gudulkazasi.npage.de 135= www.yabanabad.npage.de 136= www.kiymir.npage.de 50= www.sogucak-kazan.tr.gg 90= www.gudulmhp.tr.gg 91= www.yassi-oren.tr.gg 170= www.kesanuz.npage.de 171= www.garipce.npage.de 172= www.sinanli.npage.de 173= www.beypazari.npage.de 174= www.kizilcahamam.npage.de 175= www.celtikci.npage.de 176= www.sirkeli-ankara.npage.de 177= www.cubuk-ankara.npage.de 178= www.ayas-ankara.npage.de 179= www.kazan-ankara.npage.de 180= www.camlidere.npage.de 181=www.yenikent.npage.de 182=www.nallihan.npage.de 183= www.polatli.npage.de DİNİ SİTELERİMİZ 36= www.dinayetim.tr.gg 37= www.islamakaid.tr.gg 38= www.ilksoz.tr.gg 39= www.dinlerdunyasi.tr.gg 40= www.kitabinioku.tr.gg 41= www.dilcevirici.tr.gg 42= www.ceviricim.tr.gg 60= www.dinayetim.npage.de 61= www.islamakaid.npage.de 156= www.namaznet.tr.gg 118= www.dinimislam.npage.de EĞİTİÇİ, BİLGİ, KİŞİSEL TİCARİ SİTELERİMİZ 05= www.alobilgi.tr.gg 00= www.tbayrak.tr.gg 06= www.balikciftligi.tr.gg 07= www.ergenekon-destani.tr.gg 08= www.turanilleri.tr.gg 09= www.tbayrak.tr.gg 10= www.by-solar.tr.gg 11= www.aenerji.tr.gg 12= www.bysolarenerji.tr.gg 13= www.suenerji.tr.gg 14= www.denizenerji.tr.gg 15= www.dermantip.tr.gg 16= www.derman-tip-merkezi.tr.gg 35= www.trafikgezgini.tr.gg 70= www.cevirmen.npage.de 71= www.dilcevirici.npage.de 95= www.tarsuslugezgin.tr.gg 45= www.atakcancelik.tr.gg 46= www.atak-can.tr.gg 51= www.kazansu.tr.gg 53= www.bysolar.azbuz.com 59= www.atakcancelik.npage.de 62= www.alobilgi.npage.de 63= www.ergenekondestani.npage.de 64= www.balikciftligi.npage.de 65= www.solarturk.npage.de 66= www.by-solar.npage.de 67= www.bysolar.npage.de 68= www.suenerji.npage.de 69= www.denizenerji.npage.de 72= www.aenerji.npage.de 75= www.solarnet.tr.gg 81= www.tbayrak.npage.de 82= www.alobilgisitekayit.tr.gg 83= www.asitekayit.tr.gg 84= www.aysa-insaat.tr.gg 85= www.unal-emlak.tr.gg 86= www.bebe-dunyasi.tr.gg 87= www.bybebe.tr.gg 88= www.bebediyari.tr.gg 89= www.ceyizis.tr.gg 93= www.akcakesecat.tr.gg 98= www.asitekayit.tr.gg 99= www.alobilgisitekayit.de.tl 100= www.abedavasite.de.tl 104= www.bursverenler.tr.gg 106= www.solar-akdeniz.tr.gg 107= www.solar-doguanadolu.tr.gg 108= www.solar-ankara.tr.gg 109= www.solarholding.tr.gg 110= www.solarturkiye.tr.gg 111= www.solar-icanadolu.tr.gg 112= www.solar-ege.tr.gg 113= www.solar-marmara.tr.gg 114= www.solar-karadeniz.tr.gg 115= www.abedavasite.npage.de 116= www.asitekayit.npage.de 119= www.meteyolu.tr.gg 124= www.turandiyari.tr.gg 125= www.yasev-yadaterket.tr.gg 134= www.sitemiekle.npage.de 137= www.sifalibitkiler.npage.de 138= www.oticaret.npage.de 139= www.ozerticaret.npage.de 140= www.oticaret.tr.gg 142= www.bebedunyasi.npage.de 143= www.bayraksitesi.npage.de 144= www.basariroto.npage.de 145= www.basariroto.tr.gg 146= www.bedavasite.npage.de 147= www.kafkaslar.npage.de 148= www.atamturk.npage.de 152= www.dogaenerji.npage.de 153= www.temizenerji.npage.de 154= www.bayraksitesi.tr.gg SPOR SİTELERİMİZ 149= www.sporcanli.npage.de 150= www.macizle.npage.de 151= www.sahadan.npage.de 155= www.liglercanli.tr.gg 184= www.bilgeadam.npage.de 185= www.urus-ankara.npage.de 186= www.etlik-ankara.npage.de 187=www.kecioren.npage.de 188= www.yenimahalle.npage.de 189= www.batikent.npage.de 190= www.sincan.npage.de 191= www.altindag.npage.de 192= www.huseyingazi.npage.de 193=www.akyurt.npage.de 194= www.baglum.npage.de 195= www.haskoy.npage.de 196= www.cankaya.npage.de 197= www.ulus-ankara.npage.de 198= www.kizilay-ankara.npage.de 199= www.dikmen.npage.de 200= www.elmadag.npage.de 201= www.gulhane.npage.de 202= www.iskitler.npage.de 203= www.guzelyurt.npage.de 204= www.dermantip.npage.de 205= www.saglik.npage.de 206= www.gudulspor.npage.de 207= www.akcakesespor.npage.de 208= www.guzelspor.npage.de 209= www.agaspor.npage.de 210= www.turanbirligi.npage.de 211= www.gunesenerji.npage.de 212= www.kitabinioku.npage.de 213= www.aysainsaat.npage.de 214= www.guzelyurtspor.npage.de 215= www.solarturkiye.npage.de 216= www.kiymirvadisi.npage.de 217= www.ilksoz.npage.de 218= www.turanilleri.npage.de 219= www.turandiyari.npage.de 220= www.goklerdeyiz.npage.de 221= www.hikayeler.npage.de 222= www.ankarayitaniyalim.npage.de 223= www.kirikkale.npage.de 224= www.ykaradayi.npage.de 225= www.yilmazkaradayi.npage.de 226= www.basbugu.npage.de 227= www.baskent.npage.de 228= www.ankaram.npage.de 229= www.alemler.npage.de 230= www.dunyam.npage.de 231= www.yalnizsin.npage.de 232= www.canyurt.npage.de 233= www.murselcanyurt.npage.de 234= www.namikcanyurt.npage.de 235= www.turkotagi.npage.de 236= www.egitim.npage.de 237= www.adnanozturk.npage.de 238= www.solarankara.npage.de 239= www.solaricanadolu.npage.de 240= www.solarege.npage.de 241= www.solarmarmara.npage.de 242= www.solarakdeniz.npage.de 243= www.dershane.npage.de 244= www.doguanadolu.npage.de 245= www.solarkaradeniz.npage.de 246= www.solardoguanadolu.npage.de 247= www.solarguneydoguanadolu.npage.de 248= www.solaristanbul.npage.de 249= www.solarizmir.npage.de 250= www.solarholding.npage.de 251= www.ailemerkezi.npage.de 252= www.bilgiler.npage.de 253= www.sevmek.npage.de 254= www.meyveler.npage.de 255= www.havadurumu.npage.de 256= www.soykirimi.npage.de 257= www.ermenisoykirimi.npage.de 258= www.ermenidosyasi.npage.de 259= www.agaclar.npage.de 260= www.durmusali.npage.de 261= www.mollaahmet.npage.de 262= www.fahrikaradayi.npage.de 263= www.hafizmustafa.npage.de 264= 265= 19.12.2009 Tarihi Saat:11:35 itibari ile, DEVAM EDEÇEK....


 
İSLAM AKAİD Menüye Hoşgeldiniz
Akaid
Hakkımızda
Sorularla İslamiyet
Üçaylar Miraç Kandili
Üç aylar Berat Kandili
C.C.Emanet Olunuz
Kura'nı Kerim Dinle
İmanın Şartları-Amentü
İslamın Temel Şartları
DİB-Dinayet
Harun Yahya
Sadi nursi kimdir..
Allaha Giden Yol
Bilgi
Eğitim
Ezandan Rahatsız Olanlar
Kuran Tefsiri
Namaz Süreleri
Namazın Manası
Bir Namazın Öyküsü
Namaz Kılarken Halimiz
Namaz Dinin diregi Vidiosu
Resimli 2 Rekat Namaz kılınışı
Hadisler
İslam İlmihali
Kuran Mektebi
MESHEBLER
Hanefi Meshebi
Şafii Meshebi
Maliki Meshebi
Hanbeli Meshebi
Şifalı Bitkiler
TEMA Vakfı 2-B Arazileri imzası
İletişim
Ziyaretçi defteri
.
 

SPONSORLARIMIZ:
TÜRK TURAN BωRLωωω www.ergenekondestani.npage.de Sunar Türk Turan Birligi www.ergenekondestani.npage.de Sunar Türk Turan Birligi www.ergenekondestani.npage.de Sunar Türk Turan Birligi www.ergenekondestani.npage.de Sunar Türk Turan Birligi www.ergenekondestani.npage.de Sunar Türk Turan Birligi www.ergenekondestani.npage.de Sunar
Türk Turan Birligi www.ergenekondestani.npage.de SunarTürk Turan Birligi www.ergenekondestani.npage.de SunarTürk Turan Birligi www.ergenekondestani.npage.de SunarTürk Turan Birligi www.ergenekondestani.npage.de SunarTürk Turan Birligi www.ergenekondestani.npage.de SunarTürk Turan Birligi www.ergenekondestani.npage.de Sunar
ADNAN ÖZTÜRK internet Sitesine Hosgeldiniz Designed: byAdnanoe

Hadis: En Hayirliniz insanlara yardim
edeniniz,
bu hizmeti
www.bedava-sitem.com
ve
www.npage.de araciligi ve
GOOGLE TRANSLATE ile yapmaktayiz,
Tamamen üçretsiz hizmettir, Eger bir
nebze yardimimiz olmussa ne mutlu
bize. bir C.C razi olsun demeniz yeter,
Saygilarimla
ADNAN ÖZTÜRK.

Designed: byAdnanoe

Maliki Meshebi

 

MALفKف MEZHEBف

 

 

 

Malik b. Enes b. Malik b. Ebi Amir el Asbahî'ye nisbet edilen f‎khî ekolün ad‎. Büyük f‎k‎h ekollerinden biri olan Malikî mezhebinin imam‎ فmam Malik, Hicrî 93 y‎l‎nda Medine'den doًmu‏tur. فmam Malik, ilimle uًra‏an bir aileye mensup olduًu için tahsil hayat‎na küçük ya‏ta ba‏lam‎‏ ve Medine'nin seçkin âlimlerinden hadis ve f‎k‎h dersleri alarak k‎sa zamanda ilmî olgunluًa eri‏mi‏, yeterliliًine kanaat getirince de Mescid-i Nebî'de ders okutmaya ba‏lam‎‏t‎.

فmam Malik'in f‎k‎hta hocas‎ Rabi'atu'r-Rey'd‎r. Bununla birlikte, onun f‎k‎hta derinle‏mesinde ve hadis ilminde söz sahibi bir seviyeye yükselmesinde Medine'nin seçkin âlimlerinden Abdurrahman ibn Hürmüz, قihab ez-Zuhrî, Ebu Zinad, Yahya b. Sa'id el-Ensârî ve Hz. Ömer'in azadl‎s‎ Nafi'in büyük katk‎lar‎ olmu‏tur. O Nafi'den Hz. Ömer (r.a) ve oًlu Abdullah'‎n f‎kh‎n‎ ve fetvalar‎n‎ iyice öًrenmi‏ti.

O, hayat‎ boyunca Medine'den ba‏ka bir yere gitmemi‏tir. فlimde ihtiyac‎ olduًu her ‏eyin, sahih bir ‏ekilde Medine'de bulunduًuna inan‎yor, manevî havas‎n‎ teneffüs ettiًi Peygamber ‏ehrinden uzakla‏mak istemiyordu. Tahsilini Medine'de yapmas‎ ve hayat‎ boyunca oradan ayr‎lmam‎‏ olmas‎n‎n, onun f‎kh‎n‎n olu‏mas‎ndaki tesirleri büyük olmu‏tur.

فmam Malik'in zaman‎, âlimlerin odakla‏t‎ً‎ bir k‎s‎m ‏ehirlerde, daha önce Ashab'‎n ve Tabiinin buralara ta‏‎d‎ً‎ ilimler çerçevesinde, ekolle‏melerin ba‏lad‎ً‎ bir dönemdir. Basra f‎k‎h ile birlikte, akaidle alâkal‎ meselelerin tart‎‏‎ld‎ً‎, kelâm‎ görü‏lerden doًan f‎rkala‏malar‎n görüldüًü, vaizlerin ve az da olsa fakihlerin bulunduًu bir ‏ehirdi. Burada kendi ‏artlar‎na has bir f‎k‎h ekolü olu‏makta idi. Kûfe ise, فbn Mes'ud'un rivayetlerine dayanan Irak f‎kh‎n‎n merkezini olu‏turuyordu. Bu f‎k‎h ekolünün, فmam‎ Malik'in de kendisiyle görü‏üp bilgi al‎‏ veri‏inde bulunduًu Ebu Hanife'dir. Burada f‎k‎h, sadece vuku bulmu‏ olaylara verilen fetvalar üzerine bina edilmiyordu. Meydana gelmi‏ hadiseler yan‎nda, vuku bulmas‎ muhtemel meseleler çerçevesinde bir takdirî ve farazî f‎k‎h olu‏mu‏tu.

Irak f‎kh‎n‎n en belirgin özelliًi ise, reye çokça ba‏vurulmas‎d‎r. K‎yas ve istihsan, orada en çok kullan‎lan temel f‎khi öًelerdendir. قam bölgesinde ise sahabe kavilleri ve Tabi'in fetvalar‎na dayanan f‎k‎h hakim olup, reye pek ba‏vurulmazd‎. قam ekolünün temsilcisi ise Evzâi'dir.

فmam Malik'in imam‎ olduًu Medine ise, hadisin be‏iًi, Sünnetin amelî rivayetinin yap‎ld‎ً‎ ve herkesin Sünnete s‎k‎ca yap‎‏t‎ً‎ bir yerdi. Ayr‎ca, Hz. Ömer (r.a), Zeyd b. Sabit (r.a), Hz. Ai‏e ve فbn Ömer'in f‎khî görü‏leri ve onlar‎ takip edenler, Medine'de bulunmaktayd‎. Medine'nin Yedi Fukahas‎ diye ‏öhret bulan Tabi'inden, Sa'id b. Müseyyeb, Urve b. Zübeyr, Kas‎m b. Muhammed, Harise b. Zübeyr, Ebu Bekir b. Ubeyd, Süleyman b. Yesar ve Ubeydullah b. Abdullah Ashab‎n f‎kh‎n‎ nakleden Medine'nin seçkin âlimleriydi. فmam Malik bu âlimlerin f‎k‎h usullerini kavram‎‏, f‎khî görü‏lerini iyice özümlemi‏ti. Medine; hadis, sünnet ve reyin hepsinin bir arada bulunduًu, her taraftan ilim arayanlar‎n dolu‏tuًu ve yüksek bir ilmî hareketliliًin ya‏and‎ً‎ bir yerdi.

فmam Malik'in kendine has f‎khî ekolün olu‏mas‎na tesir eden unsurlar ‏öyle s‎ralanabilir:

a) فbn Hürmüz'den edindiًi çe‏itli f‎rkalar ve dü‏üncelerine dair aktüel bilgiler ve farkl‎ f‎khî ve f‎k‎h d‎‏‎ndaki mezhebler ve bunlar‎n ayr‎l‎k sebebleri hakk‎ndaki derin bilgi.

b) Ashab'‎n, özellikle Hz. Ömer'in oًlu Abdullah ve Hz. Ai‏e (r.a)'n‎n fetvalar‎ ve Tabii'nin büyüklerinden فbn Müseyyeb ve diًerlerinin, rivayet yoluyla öًrendiًi fetvalar‎.

c) فlk hocas‎ Rabi'atu'r-Rey diye ‏öhret bulan Rabia b. Ebu Abdurrahman'dan ald‎ً‎ rey f‎kh‎. Ancak Rabian‎n reyi Irakl‎lar‎n reyinden farkl‎ olup, muhtelif naslar esas al‎narak halk‎n problemlerinin çözülmesi demek olan mesalih-i mürsele esas‎na dayanmaktayd‎.

d) Çok mevsuk gördüًü ravilerden ald‎ً‎ hadisler. O, hadis ilminin dinin kendisi olduًunu kabul eder ve hadis talep edenlere, hadisleri kimlerden ald‎klar‎na dikkat etmelerini tenbihlerdi.

Malikî f‎kh‎; فmam Malik'in Mescid-i Nebi'de ders vermeye ba‏lamas‎ndan sonra, derslerine devam eden öًrencilerinin onun f‎k‎h usulüne göre ‏ekillenmesiyle yava‏ yava‏ olu‏ma a‏amas‎na girdi.

فmam Malik, kendi usulüne dair bir eser yazmad‎ً‎ gibi, bu konuda aç‎k bir ‏eyde söylemi‏ deًildir. Zaten, diًer imamlarda olduًu gibi o da herhangi bir ekol olu‏turma endi‏esiyle hareket etmi‏ deًildi. Öًrendiًi ilimleri, çevresinde toplanan öًrencilerine aktar‎rken ve problemlerin çözümü için fetva soranlara fetva verirken, dinin kendisine yüklemi‏ olduًu sorumluluًu yerine getirme endi‏esinden ba‏ka bir duygu ile hareket etmi‏ deًildir. Onun talebeleri memleketlerine döndüklerinde, halk‎n meselelerini فmam Malik'in fetvalar‎na göre çözüyorlard‎. Onun fetvalar‎n‎n yetersiz olduًu konularda ortaya ç‎kan yeni meseleleri onun usulüne uygun olarak, hallediyorlard‎. ف‏te onun talebeleri, mezheplerinde ihtiyaç duyduklar‎ usulü, Malik'in ana hatlar‎yla i‏aret ettiًi doًrultularda ortaya koymu‏lard‎r. فmam'‎n Muvatta'da takip ettiًi yöntem, onun f‎k‎htaki usulünun temel prensiplerini aç‎klar niteliktedir. O f‎khî bir mesele ile alâkal‎ olarak önce hadisi al‎r, pe‏inden Medineliler'in o konudaki uygulamalar‎na deًinir, arkas‎ndan da Tabi'in ve diًer uleman‎n görü‏lerini zikreder.

Anla‏‎lacaً‎ gibi, diًer fakihlerden ayr‎ olarak, onun f‎k‎h anlay‎‏‎nda Medineliler'in amelinin özel bir yeri vard‎r. Ona göre Medinelilerin amelî, sünnetin amelî olarak rivayet edilmesidir. Zira onlar, hayatlar‎n‎, aralar‎nda ya‏am‎‏ olan Hz. Peygamber (s.a.s)'in gösterdiًi doًrultuda ‏ekillendirmi‏lerdir.

فmam Malik'in f‎k‎h usulü ve hukuk ekolünde reye az ba‏vurulmu‏ olmas‎na raًmen, diًer mezheplerde rey için delil durumunda olan K‎yas, فstihsan, Mesalih-i mürsele vb. Fer'i deliller çokça kullan‎lm‎‏t‎r.

Malikî mezhebinin dayand‎ً‎ deliller ‏unlard‎r:

1- Kitap: Bütün mezheplerde olduًu gibi, uyulmas‎ icab eden ana kaynak, dinin her ‏eyini içine alan Kur'an-‎ Kerim'dir. Sünnet ise, Kitab‎n tefsiri mahiyetinde olup, onu aç‎klamaktad‎r. Bundan dolay‎d‎r ki فmam Malik Kur'an tefsirinin sünnetle olduًunu kabul eder, فsrailiyyat türü haberlerin ona sokulmas‎na ‏iddetle kar‏‎ ç‎kard‎.

O, Cumhur'un icma ettiًi gibi, Kur'an-‎ Kerim'in lâf‎z ve manadan ibaret olduًu inanc‎ndad‎r. فmam Malik, her ‏eyde olduًu gibi, bu konuda da hiç bir zaman tart‎‏maya girmemi‏tir (Muhammed Ebu Zehra, فmam Malik, Ankara 1984, 200).

2- Sünnet: فmam Malik, f‎k‎hta imam olduًu gibi hadiste de imamd‎r. Onun hadisi f‎kha nas‎l hâkim k‎ld‎ً‎ Muvattada aç‎kça görülmektedir.

Bütün imamlar, meseleleri çözümlerken hadisi ikinci s‎rada delil almakla beraber, ondan hüküm ç‎karmada kulland‎klar‎ usuller birbirinden farkl‎ olmu‏tur.

فmam Malik, Ebu Hanife gibi Kur'an'‎n zahirini Sünnetten önde tutar. Ancak Sünnet, ayr‎ca ba‏ka delillerle takviye edilirse o zaman Kur'an'‎n bu umumunu tahsis, mutlak‎n‎ da takyid eder. Bir kad‎n‎ halas‎ veya teyzesi ile birlikte nikahlaman‎n yasak olu‏u böyledir. Kur'an'da nikah‎ yasak olanlar aras‎nda zikredilmediًi halde, Sünnette bunun yasakl‎ً‎ üzerinde icma' vard‎r. Dolay‎s‎yla فcma, Sünneti desteklediًi için, ayetin umumunu tahsis etmektedir.

Malik'e göre Sünnet; icma', Medineliler'in amelî veya k‎yasla desteklenmediًi takdirde, zahiri üzere olduًu gibi kal‎r.

Meselâ: "Sizden birinizin kab‎n‎ köpek yalarsa, onu, birinde toprakla olmak üzere, yedi defa y‎kas‎n" hadisi: Av için yeti‏tirdiًiniz köpeklerin avlad‎klar‎ yenir" ayetine ayk‎r‎ olduًu için, köpeklerin necis olmad‎ً‎na hükmetmi‏ ve haberi vahidi terketmi‏tir. Mütevatir sünnet ise mutlak hüküm ifade etmektedir.

Ayr‎ca, ravileri mevsuk ve güvenilir mürsel hadisleri de delil olarak kullanm‎‏, onlara göre fetvalar vermi‏tir. Tek ‏ahid ve yemin ile birlikte hüküm verme hadisini Muvatta'da mürsel olarak vermekte ve onu delil olarak almaktad‎r (Muvatta, III, 180). Onun Muvatta'‎nda üç yüze yak‎n mürsel hadis bulunmaktad‎r. Böylece o çaً‎n‎n seçkin fakihlerinden Hasan el-Basrî, Süfyan b. Uyeyne ve Ebu Hanife'nin yürüdüًü yoldan yürümektedir. فmam Malik'in hadis f‎kh‎n‎ takib ettiًi ve re'yi kullanmad‎ً‎ iddialar‎ doًru deًildir. Hatta ibn Kuteybe onu, rey fakihi olarak kabul etmektedir (Ebu Zehra, a.g.e., 291). O, bazan rey ve k‎yasla hüküm vererek, haber-i vâhid'i terkederdi. Ancak onun haber-i vâhidi veya reyi tercih ederken belirli saًlam temel k‎staslardan hareket etmekte olduًu görülmektedir (bk. M. Ebu Zehra, a.g.e., 291-300).

3- Sahabe kavilleri: فmam Malik, hadisin yan‎nda sahabe sözlerine ve fetvalar‎na da çok önem vermekteydi. O, bunlar‎ sünnetin bir parças‎ sayar. Onun görü‏üne göre sünnet, Ashab‎n kabul ettikleri ‏eylerdir. Bundan dolay‎d‎r ki o, Abdullah ibn Ömer'in fetvalar‎n‎ öًrenebilmek için Nafi'in pe‏ini hiç bir zaman b‎rakmam‎‏t‎r.

Muvatta'daki sahabe görü‏ ve fetvalar‎n‎n çokluًu, onun delil olarak buna verdiًi önemi gösterir. Sahabe fetvalar‎n‎ Sünnetten saymas‎ ve onlarla sürekli ihticac etmesi, onun sünnet imam‎ say‎lmas‎na sebep olmu‏tur. Ashab‎n görü‏lerini delil kabul etme ve onlar‎n yolundan ayr‎lmama hususunda diًer mezheb imamlar‎ da ayn‎ titizliًi göstermi‏ olmakla beraber, Malik onlara, f‎kh‎nda diًerlerinden daha çok istinat etmi‏tir.

Sahabe fetvas‎n‎ al‎rken de bir usule göre hareket etmekteydi; Sahabe fetvas‎ sünnet hükmünde olmakla birlikte, eًer ictihada dayan‎yor ve o konudaki merfu bir hadisle çeli‏iyorsa, merfu hadis tercih edilmektedir.

فmam Malik, Ebu Hanife ve قafiînin aksine tabiinden itimad ettiklerinin görü‏ ve fetvalar‎na çok önem verirdi. Bunun sebebi, onlar‎n f‎k‎htaki mevkilerini, meseleler hakk‎nda görü‏ bildirirken ve fetva verirken Kur'an ve sünnet'e uygun hareket ettiklerini bilmesidir. Ömer b. Abdülaziz, Sa'id b. Müseyyeb, Zuhrî ve Nafi'ye çok deًer verirdi.

4- فcma: Malikî mezhebi, diًerlerine nazaran icma'‎ daha çok kullanm‎‏t‎r. Ancak onun icma olarak kabul ettiًi, sadece Medine ulemas‎n‎n icma'‎d‎r. Muvatta'da icma konusunda kulland‎ً‎ ifadelerden bu anla‏‎lmaktad‎r. فmam Malik, Medine d‎‏‎ndakilerin f‎k‎h konusunda Medinelilere tabi olduًu görü‏ündedir. Zaten فmam قafiî'de; "Medineliler aralar‎nda ihtilâfa dü‏medikçe diًer memleketler halk‎ Medine ehline muhalif olmaz" sözü ile bunu desteklemektedir.

5- Medineliler'in amelî: فmam Malik'in f‎kh‎nda Medineliler'in amelinin özel bir yeri vard‎r. Zira o, Medineliler'in ya‏ay‎‏ tarz‎n‎ Sünnetin, bir tür pratik rivayeti kabul eder. Asl‎nda o, bu konuda hocas‎ Rabî'a'y‎ takip etmektedir. Malik'in de kulland‎ً‎;

"Bin ki‏inin bin ki‏iden rivayeti, bir ki‏inin bir ki‏iden olan rivayetine, uyulmak bak‎m‎ndan daha hay‎rl‎d‎r" sözü, Rabî'a'ya aittir (M. Ebu Zehra a.g.e., 325). Bundan dolay‎ فmam Malik, Medineliler'in amelini fetvalar‎na dayanarak yapar, haber-i vahid, Medineliler'in ameliyle çeli‏irse, Medineliler'in amelini tercih ederdi.

Medine ehlinin amelî üç k‎s‎mda deًerlendirilir:

a) Bir konuda icma etmeleri ve o konuda ba‏kalar‎n‎n onlara muhalefet etmemi‏ olmas‎.

b) Medineliler'in icma ettikleri bir meselede, ba‏kalar‎n‎n onlara muhalefet etmesi.

c) Bir meselede bizzat Medineliler'in ihtilâfa dü‏mesi.

Birinci çe‏ide giren meselelerde bütün mezhepler ayn‎ görü‏tedirler. Malikîler ikinci ve üçüncü türe giren konularda diًerlerinden ayr‎lmaktad‎rlar.

6- K‎yas: Bütün fakihlerin istisnalar hariç, ortakla‏a kulland‎klar‎, f‎kh‎n temel dayanaklar‎ndan biri K‎yast‎r. Ashab'da K‎yas‎ f‎kh‎n kaynaklar‎ndan kabul etmi‏lerdir (bk. K‎yas mad).

فmam Malik, Kur'an'da bildirilen ve hadislerde ortaya konmu‏ olan hükümlere k‎yas yapard‎. Bu, Muvatta'da aç‎k bir ‏ekilde mü‏ahade edilebilir. O, her bab‎n ba‏‎nda o konuda hüküm bildirdiًini kabul ettiًi hadisleri verir, pe‏inden de fer'î meseleleri s‎ralayarak; k‎yas yoluyla benzer olaylar‎ birbirine ilhak eder. فmam Malik, Medine ehlinin icma‎n‎ Sünnetten sayd‎ً‎ için, bunu da k‎yas‎nda temel alm‎‏t‎r. Sahabe fetvalar‎ kendi usulü çerçevesinde hüküm niteliًi ta‏‎yorsa, bunlara da k‎yas yapard‎. Onun k‎yas kaynaklar‎ ‏öylece s‎ralanabilir: Kitap, Sünnet, Medine ehlinin icma‎ ve sahabe fetvalar‎.

Malikîler, Mesalih-i mürsele'yi müstakil bir dayanak alm‎‏ olmalar‎ yan‎nda, k‎yasta da her zaman maslahat‎ gözetmi‏lerdir.

7- فstihsan: فstihsan, فslâm hukukunun aslî delillerinden biri olmay‎p, f‎k‎h usulünde fer'î bir delil olarak kullan‎l‎r. Meseleleri, ortaya ç‎kan zaruretleri, toplumun menfaat‎na bertaraf etmede fakihin genel prensipleri terkedip, özel bir delile dayanarak hüküm vermesi فstihsan olarak adland‎r‎l‎r. فmam Malik'in Muvatta'da rivayet ettiًini bir hadisi ‏erifte ‏öyle buyurulmaktad‎r: "Zarar verme ve zararla kar‏‎l‎kta bulunma yoktur" (Muvatta, II, 122).

فmam Malik, فmam قafiî'nin itirazlar‎na raًmen (Ebu Zehra, a.g.e., 349) فstihsan‎ zarurî görmektedir. O, istihsan‎ al‎rken ‏erîat‎n özünden hareket etmektedir. فnsanlar‎ zararl‎ olan ‏eylerden korumak ve onlar‎n maslahat‎na uygun olan‎ almak, dinin temelinde yatan bir gerçektir. Bir ‏eyde zararlardan ar‎nm‎‏ olarak kesin iyilik varsa, bunun uygulanmas‎ mutlak anlamda arzulanan bir ‏eydir. Aksi bir durum sözkonusu ise, derhal giderilmesi gerekir.

8- فstishab: Sabit olan bir hükmün, deًi‏tiًine delil bulununcaya kadar, olumlu veya olumsuz haliyle devam etmesini kabul etmektir. فmam Malik, فstishab'‎ bir delil olarak alm‎‏t‎r. Zira o, zann-‎ galib'e göre mevcut olan durumun, onu deًi‏tiren bir ‏ey olmad‎kça bulunduًu ‏ekliyle bâki kalmas‎n‎n esas olduًunu kabul etmektedir. Eًer böyle olmazsa, haklar‎n kaybolmas‎ kaç‎n‎lmazd‎r. Kay‎p bir kimsenin durumu hakk‎nda bir bilgi yoksa, bu delile göre o, ya‏‎yor kabul edilir. Hâkim öldüًüne karar verinceye kadar bu böyle devam eder. Ortadan kaybolup ölümüne hükmedilinceye kadar, onun hakk‎ndaki muameleler hayatta imi‏ gibi yürütülür.

فstishab, isbat edici bir delil olmay‎p koruyucu bir delildir. Yani ba‏kas‎n‎n aleyhinde olan bir ‏eyi isbat etmez. Mevcud olan haklar‎ korur. فstishab delili diًer fukaha taraf‎ndan da kullan‎lm‎‏t‎r.

9- Mesâlih-i Mürsele: فnsanlar‎n iyiliًi için fayda bulunan‎ almak zararl‎ veya zarar‎ faydas‎ndan çok olan‎ terketmektir. Bu prensip فmâm Malik'in en çok kulland‎ً‎ prensiplerden biridir.

Malikîler'in müstakil bir delil olarak ald‎klar‎ Mesâlih-i Mürsele'ye keyfi olduًu ileri sürülerek birtak‎m itirazlar yap‎lm‎‏t‎r. Ancak, bunu ilk ortaya koyan فmam Malik olmam‎‏t‎r. O, Ashab'da bu konuda görmü‏ olduًu örneklere istinat etmi‏ olup diًer üç mezhepte de Mesalih-i Mürsele delil olarak kullan‎lm‎‏t‎r. فmam Malik'in en çok kulland‎ً‎ delillerden biri, Mesalih-i Mürseledir. O, Hakk‎nda müsbet veya menfi bir nas bulunmayan hususlarda maslahata uygun olan‎ almay‎ ‏eriat'‎n rükünlerinden biri saym‎‏t‎r. Din, her ‏eyiyle insanlar‎n yarar‎na olan‎ ihtiva ettiًine göre, maslahat‎n d‎‏‎na ç‎kan hiç bir ‏eyin ‏eriat'le ilgisi sözkonusu olamaz (فbn Kayy‎m el-Cevziyye, ف'lamu'l Muvakk‎‎n, M‎s‎r t.y., III, 1).

فmam Malik, Maslahat‎ delil olarak al‎rken ‏u noktalara dikkat etmi‏tir:

Maslahat olarak gözettiًi ‏ey ile ‏eriat‎n maksadlar‎ aras‎nda bir uygunluk olmal‎ ve dinin ortaya koyduًu prensiplerden birisiyle asla çeli‏memelidir. Çözüm makul olup, ak‎l sahiplerince yanl‎‏ bulunmamal‎.

10- Sedd-i Zerîa: Sebebi yok etmek, vas‎tay‎ ortadan kald‎rmak anlam‎nda bir terkiptir. Harama sebeb olan ‏ey haramd‎r; helâle vesile olan ‏ey de helâldir. Sedd-i Zeriâ'da esas, fiilin doًuracaً‎ neticenin gözetilmesidir. Eًer fiilden bir fayda elde edilecekse, o saًlanan fayda nisbetinde mübaht‎r. Fakat fiil, bir zarar ve kötülüًün ortaya ç‎kmas‎na sebep olacaksa, kötülüًün ölçüsünce haram olur. Yani ameller, sonuçlar‎ göz önüne al‎narak ya serbest b‎rak‎l‎r ya da yasaklan‎r. Bu prensibin temelleri Kur'an-‎ Kerim'de aç‎kca mü‏ahade edilmektedir. Bir müslüman, kâfirlerin tap‎nd‎klar‎ ‏eylere küfretse, bunun neticesinde sevap bile umabilir. Ancak bu, mü‏riklerin de k‎zarak Allah Teâlâ'ya küfretmelerine sebeb olabileceًi için yasaklanm‎‏t‎r: Allah'tan ba‏kas‎na dua edenlere sövmeyin, onlar da bilmeyerek dü‏manl‎k göstererek Allah'a söverler" (el-En'am, 6/108). ف‏te bu, Sedd-i Zerîa'd‎r. Bunun Sünnette de örnekleri bulunmaktad‎r. Faize götürmeye sebeb olacaً‎ndan alacakl‎lar‎n borçludan hediye almas‎ yasaklanm‎‏t‎r. Yine Ashab‎n ilk fakihleri, ölüm dö‏eًindeki kimsenin bo‏ad‎ً‎ kad‎n‎ mirasa dahil ettiler. Bunun sebebi, hastan‎n kar‎s‎n‎ mirastan mahrum b‎rakmak için bu yola ba‏vurmu‏ olabileceًidir. Bo‏ama böyle bir haks‎zl‎ًa vesile yap‎lmas‎n diye böyle hareket etmi‏lerdir.

11- Örf ve Âdet: Bir toplumda yerle‏mi‏ olan hareket ve ya‏am tarz‎ örf olarak adland‎r‎l‎r. Toplumun ve fertlerin ayn‎ ‏ekilde tekrarlanan amellerine de âdet denilmektedir. Örf ve âdet ayr‎ kavramlar olmakla birlikte genellikle ayn‎ anlamda, müteradif olarak kullan‎l‎rlar.

Hanefiler'de olduًu gibi, Malikîler'de de örfün usulde sayg‎n bir yeri vard‎r. Malikî mezhebinin eksenini olu‏turan kaide, maslahatlard‎r. Örfe göre amel etmek, maslahat‎n türlerinden birisi olduًu için فmam Malik bunu ihmal etmemi‏tir.

Malikîler örfe muhalif k‎yas‎ terkederler. Onlara göre örf, amm‎ tahsis, mutlak'‎ takyid eder.

Örf ve âdetin delil olarak al‎nmas‎ fakihler aras‎nda tart‎‏mal‎ bir konudur. Bir nass'‎n herhangi bir ‏ekilde i‏aret ettiًi örf, bütün fakihler taraf‎ndan mesned kabul edilmi‏tir. Ayn‎ ‏ekilde nass'‎n yasaklay‎p haram k‎ld‎ً‎ örf de, icma'en muteber deًildir. Onu, naslar doًrultusunda deًi‏tirmek icap eder. Bir de nass'da bildirilmeyen ve dolayl‎ da olsa i‏aret edilmeyen örf vard‎r ki, Hanefîler'le Malikler bunu f‎k‎hta müstakil bir as‎l kabul ederler. قafiîler ise bunu tart‎‏m‎‏lard‎r.

Örfler deًi‏tikçe kelimeler ve kavramlara yüklenen anlamlarda deًi‏ir. Bu sebepten, deًi‏ik bölge veya zamanlarda ya‏ayan toplumlarda, ayn‎ kelimelerin ifade ettikleri anlamlar birbirinden farkl‎l‎klar gösterebilmektedir. Dolay‎s‎yla bu kelime ve kavramlar‎n manalar‎n‎ anlay‎p ona göre hüküm verilebilmesinde örfün önemi kendiliًinden ortaya ç‎kmaktad‎r. Hükümler, örflerin deًi‏mesiyle deًi‏en anlamlara ve kelimelerin deًi‏ik sanat dallar‎nda deًi‏ik istilahî kullan‎mlar‎na göre verildiًinde, gerçekler üzerine bina edilmi‏ say‎l‎rlar.

فmam Malik, toplumun iyiliًi ve selâmetini muhafaza etmek için ‏eriat'a ters bir taraf‎ bulunmayan geleneklere kar‏‎ ç‎kmamay‎ bir görev saym‎‏t‎r. فnsanlardan bu gelenekleri gereksiz yere deًi‏tirmelerini istemek, o toplumda birliًi bozar, örf ve âdetlere göre yorumlanan kavramlar birbirine kar‎‏‎r, akitlerin yürütülmesi imkâns‎z hale gelir. Ancak örf ve âdet فslâm'‎n ruhuyla çeli‏iyorsa; dinin insanlara deًil, onlar‎n dine uymalar‎ as‎l olduًu için, örf, mutlak anlamda toplum hayat‎ndan silinip at‎l‎r.

Maliki Mezhebinin Geli‏mesi: فmam Malik'in derslerinde ve fetva vermede takip ettiًi yol, Maliki Mezhebinin ihtiyaçlar üzerine bina edilmesini saًlam‎‏t‎. O, meseleleri tart‎‏maz, öًrencileriyle de kesinlikle münaka‏a etmezdi. Dinin hiç bir konusunda tart‎‏maya girmemek onun deًi‏mez temel vasf‎ olmu‏tur. فmam Malik, olaylar‎ tart‎‏ma kap‎s‎n‎ açmamakla, onlar üzerinde deًi‏ik yorum ve içtihadlar‎n doًmas‎n‎ engellemi‏ ve bu ekolün furu'unun Hanefî mezhebine nazaran çok yava‏ geli‏mesine sebeb olmu‏tu. Onun saًl‎ً‎nda hiç bir talebesi ona muhalefet etmemi‏tir. Genellikle Kuzey Afrika ve Endülüslü olan öًrencileri, ondan öًrendikleri ilimle ülkelerine döner ve öًrendiklerini tart‎‏madan diًer insanlara öًretir ve fetva verirlerdi. Ancak Malikî f‎kh‎n‎n usulü ve dayand‎klar‎ delillerin çe‏itliliًi, فmam Malik'ten sonra bu ekolün furu'unun h‎zl‎ bir ‏ekilde geli‏mesini saًlam‎‏t‎r.

Muvatta, bizzat فmam Malik taraf‎ndan yaz‎lm‎‏ olmakla birlikte, ondaki f‎khî meseleler çok deًildir. Onun f‎kh‎, derslerine devam eden çok say‎da öًrencisinin ald‎klar‎ notlar‎n kitapla‏mas‎yla tedvin edilmi‏tir. Talebelerinin yazd‎ً‎ bu notlardan Malikî mezhebinin temel kaynak kitaplar‎ olan Müdevvene, Utbiye, Vadiha ve Mevvaziye ortaya ç‎km‎‏t‎r. Malikî f‎kh‎n‎n, daha sonraki as‎rlarda ortaya ç‎kan ve Malikîler'ce gördükleri itibardan dolay‎ s‎k s‎k yeni bask‎lar‎ yap‎lan iki kitap daha vard‎r ki, bunlardan biri el-Müdevvene'yi özetleyip el kitab‎ haline getiren, Abdullah b. Ebi Zeyd el-Kayravani'nin (öl. 386?) er-Risale'si, diًeri de, Halil b. فshak (öl. 767)'nin el-Muhtasar'‎d‎r.

Ancak el-Müdevvene, Malikî f‎kh‎n‎n en muteber temel kaynaً‎ kabul edilmektedir. Zira doًru ve mevsûk olarak rivayet edilmi‏tir. El-Müdevvene'de, Malikten rivayet olunan fetva ve kaviller, takipçilerinin onun usûlüne göre yapt‎klar‎ içtihadlar, diًer baz‎ talebelerinin görü‏leri ve f‎kha dair hadisler ve Ashab dahil sonraki âlimlerin görü‏leri bir araya getirilmi‏tir.

Malikî Mezhebinin M‎s‎r'a oradan da Kuzey Afrika yoluyla, Endülüs'e kadar uzanmas‎n‎ ve buralara yerle‏ip hakim mezhep konumuna gelmesini saًlayan, mezhebin ‏öhret bulmu‏ ve bizzat فmam Malik taraf‎ndan yeti‏tirilmi‏ ilk seçkin âlimlerinin bir grubu M‎s‎r'dan ve bir grubu da Kuzey Afrika ve Endülüs'tendir.

فmam Malik'in M‎s‎rl‎ yedi öًrencisi:

1- Ebû Abdillâh, Abdurrahman b. el-Kâs‎m (Ö.191/807). فmam Malik'ten yirmi y‎l süreyle f‎k‎h tahsil etmi‏ ve mutlak müctehidlik derecesine ula‏m‎‏t‎r. M‎s‎r fakihi Leys b. Sa'd'den de f‎k‎h ilmi alm‎‏t‎r. el-Müdevvene'yi gözden geçirip tashih eden odur. Malikîler'in en deًerli f‎k‎h eserlerinden olan el-Müdevvene, Sahnûn (Ö. 240/854) taraf‎ndan f‎k‎h ile ilgili yaz‎lan eserlerin tertip ve tasnif metoduna göre düzenlenmi‏tir.

2- Ebû Muhammed, Abdullah b. Vehb b. Müslim (Ö.197/812). فmam Malik'in yan‎nda yirmi y‎l kald‎. Malikî f‎kh‎n‎ M‎s‎r'da yayd‎. Bu mezhebin tedvininde büyük etkisi oldu. فmam Malik O'na; "M‎s‎r fakihine; Ebû Muhammed el-Müfti'ye!" diye hitap ederek mektup yazard‎. Leys b. Sa'd'dan f‎k‎h öًrendi. Güvenilir (sika) bir muhaddis idi. "Divanü'l-ilm" diye adland‎r‎l‎rd‎.

3- E‏heb b. Abdilaziz el-Kaysî (Ö. 204/819). فmam Malik ve Leys b. Sa'd'dan f‎k‎h öًrendi. Abdurrahman b. el-Kas‎m'dan sonra M‎s‎r'da f‎k‎h riyaseti ona geçmi‏tir. Malikî f‎kh‎n‎ rivayet ettiًi Müdevvenetü E‏heb" ad‎ verilen bir kitab‎ vard‎r. Bu, Sahnûn'un kitab‎ndan ayr‎d‎r. فmam قafiînin; "M‎s‎r, E‏heb gibisini yeti‏tirmemi‏tir" dediًi nakledilir.

4- Ebû Muhammed, Abdullah b. Abdilhakem (Ö. 214/829). E‏heb'ten sonra Malikîlerin riyaseti ona geçmi‏tir.

5- Asbaً b. Ferec (Ö. 225/840). فbn Kas‎m, فbn Vehb ve E‏hebten f‎k‎h öًrendi, Malik'in mezheb ve görü‏lerini en iyi bilenlerdendi.

6- Muhammed b. Abdillah b. Abdilhakem (Ö. 268/881). F‎k‎h ilmini babas‎ndan, çaًda‏‎ Malikî fakihlerinden ve فmam قafiî'den ald‎. M‎s‎r'da f‎k‎h konular‎nda ba‏vurulan sembol ki‏i haline geldi. Hatta Maًrib ve Endülüs'ten öًrencilerin ilim almak için ko‏tuklar‎ bir ki‏i idi.

7- Muhammed b. فbrahim el-فskenderî b. Ziyad (Ö. 269/882). فbn Mevâz olarak bilinir "el-Mevvâziye" diye ünlü bir kitab‎ vard‎r. Malikî f‎kh‎na ait en deًerli, meseleleri en saًlam ve en basit biçimde kapsayan geni‏ bir kitapt‎r.

فmam Malik'in Maًribli ünlü yedi öًrencisi:

1- Ebû Hasan Ali b. Ziyad et-Tunûsî (Ö.183/799). F‎kh‎ فmam Malik ve Leys b. Sa'd'dan ald‎. Afrika'n‎n fakîhi idi.

2- Ebu Abdillah Ziyad b. Abdurrahman el-Kurtubî (Ö. 193/809). "قabtun" lakab‎yla bilinir. Muvatta'‎, Malik'ten dinlemi‏ ve onu Endülüs'e ilk sokan ki‏i olmu‏tur.

3- فsa b. Dinar el-Kurtubî el-Endelûsî (Ö. 212/827). Endülüs fakihlerindendir.

4- Esed b. el-Fürât b. Sinan et-Tunûsî (Ö. 213/828). Nisaburlu olan bu zat, فmam Malik'ten Muvattaa okudu. Daha sonra Malikî mezhebinden olduًu halde Irak'a gittikten sonra Hanefî mezhebine girmi‏tir. Hanefî f‎kh‎n‎ Ebû Yusuf ile فmam Muhammed'den alm‎‏t‎r.

5- Sahnûn b. Abdisselâm b. Saîd (Ö. 240/854). Önce Tunus'un Kayravan ‏ehrinde tahsiline ba‏lad‎. Daha sonra Medine ve M‎s‎r'a giderek ilmini ilerletti. Afrika'n‎n kuzeyi ile Endülüs'te Malikî mezhebinin yay‎lmas‎nda büyük hizmetleri olmu‏tur. Keskin bulu‏lar‎ olmas‎ sebebiyle kendisine "Sahnûn" lakab‎ verilmi‏tir. Malikî f‎kh‎n‎n temel kitaplar‎ndan olan "el-Müdevvene"nin haz‎rlanmas‎nda bu zat‎n büyük emeًi geçmi‏tir.

6- Yahya b. Yahya b. Kesir el-Leysî (ö. 234/848). Kurtuba'l‎ olup, Malikî mezhebini Endülüs'te okutmu‏ ve tan‎tm‎‏t‎r.

7- Abdülmelik b. Habib b. Süleyman es-Selemî (Ö. 238/852). Yahyâ b. Yahyâ'dan sonra Malikî f‎kh‎n‎n riaseti ona geçmi‏tir.

Malikî Mezhebinin yay‎ld‎ً‎ yerler: Malikî Mezhebi, ba‏lang‎çta Hicaz'da yayg‎nd‎. Ancak sonralar‎ çe‏itli sebeblerden dolay‎ bu bölgedeki müntesipleri azalm‎‏t‎r.

فmam Malik'in görü‏leri, henüz hayatta iken, yukar‎da kendilerinden bahsedilen öًrencileri taraf‎ndan M‎s‎r'a ta‏‎nm‎‏t‎. M‎s‎rl‎ öًrencilerin memleketlerine döndüklerinde, Malikî f‎kh‎na göre yeti‏tirdikleri öًrencileri vas‎tas‎yla mezheb, M‎s‎r'da yay‎larak yerle‏meye ba‏lad‎. Ancak daha sonra, قafiî mezhebi buradaki üstünlüًü ele geçirmi‏ti. Bundan sonra, M‎s‎r'da her iki mezheble de amel edilmeye devam edilmi‏, yarg‎ i‏lerinde Hanefî Mezhebi de müracaat edilen bir merci olarak varl‎ً‎n‎ göstermi‏ti. Ancak daha sonra Fat‎mîler M‎s‎r'a hâkim olduklar‎ zaman, kaza ve fetva i‏lerinde قia ön plana ç‎km‎‏t‎. Fat‎mîler, Câmi'u'l-Ezher'i kurarak buray‎, قia Mezhebinin ilmî merkezi haline getirmi‏ler ve Ehl-i Sünnet mezhepleri silinmeye çal‎‏‎lm‎‏t‎r.

Selahaddin Eyyubî taraf‎ndan Fat‎mî hâkimiyetine son verilince, Ehl-i Sünnet ihya edilmi‏, قafiî me‎hebi tekrar birinci seviyeye ç‎km‎‏t‎. Bununla birlikte, Malikî f‎kh‎n‎n okutulduًu medreseler sayesinde Malikîlik de güç kazann‎‎‏t‎r. Memlûklular devrinde kaza i‏lerinde dört mezheb esas al‎nm‎‏t‎r. M‎s‎r ba‏ kad‎s‎ قafiîlerden, ikinci kad‎ da Malikîler'den atan‎rd‎.1920'lerde M‎s‎r'da ‏ah‎slar hukuku Malikî mezhebi esas al‎narak yeniden gözden geçirilmi‏tir.

Bu mezhebin hakim olduًu diًe‎ bir bölge de Maًrib ülkesidir. فmam Malik'in öًrencileri taraf‎ndan buraya getirilen Malikî f‎kh‎, âlimlere dan‎‏madan karar almayan, ciddi ve fukuhaya sayg‎l‎ yöneticilerin uygulamalar‎yla halk aras‎nda yayg‎nl‎k kazanm‎‏t‎r.

Malikî Mezhebi, Endülüs'te de en çok müntesibi bulunan mezhebdir. Endülüs'te önceleri Evzâi mezhebi üstündü. Fakat, Hicrî 200'lerden sonra Malikî mezhebi, bu bölgeye hâkim olmaya ba‏lad‎. Mlikîliًi Endülüs'e ilk getiren kimse, فmam Malik'in seçkin öًrencilerinden biri olan, Ziyad b. Abdurrahman olmu‏tur. Endülüs Emevi devletinin Abbasilerle olan kötü ili‏kileri onlar‎n Malikî mezhebini devletlerine hâkim k‎lmas‎na sebeb olmu‏tur.

Malikî mezhebi, Sicilya, Fas, Sudan'da yay‎lm‎‏; Baًdat, Basra hatta Ni‏abur'a kadar uzanm‎‏t‎r.

Malikî mezhebinin M‎s‎r, Kuzey Afrika ve Endülüs'te yay‎l‎p da, diًer bölgelerde etkinlik gösterememesinin sebebi olarak; Endülüs'ten Medine'ye kadar olan bölgede, Medine'nin kuzey ve doًu taraf‎ndaki memleketlerde olduًu gibi, ilmî merkezler ve etraf‎nda ders halkalar‎n‎n olu‏tuًu müctehid imamlar‎n olmay‎‏‎, ayr‎ca Bat‎'dan gelen öًrencilerin f‎khî ekolle‏melerin geli‏tiًi doًu taraflar‎na yönelmelerinin zorluًu gösterilmektedir. فmam Malik'e gelen talebeler onun gibi bir üstada kavu‏tuktan sonra ilmin kaynaً‎ Medine'nin d‎‏‎na ç‎k‎p doًuya yönelmeye, ihtiyaç da duymuyorlard‎. Kuzey ve doًuya doًru Malikîliًin az geli‏mesinin sebebinin yollar‎ üzerinde bulunan قam ve Irak bölgesinde ilmî hareketliliًin had safhaya ula‏m‎‏ bulunmas‎ sebebiyle buralara ilim tahsili için uًrayan öًrencilerin burada bulduklar ile ilmî doygunluًa ula‏malar‎ olduًu ‏eklinde deًerlendirmeler yap‎lm‎‏t‎r (bk. Ebu Zehra, a.g.e., 407 vd).

Kaynak:Ömer TELLفOذLU ve
ADNAN  ÖZTÜRK

 





Sitemizin, Sayfalar‎ haz‎rlan‎rken www.baktube.tr.gg ve www.kuranmektebi.com  çe‏itli web adreslerinden, dokumanlar‎ndan, Dini Kitap ve Dergilerden faydalan‎lm‎‏t‎r  C.C raz‎ olsun diyoruz.
 
Dinayetim  ve  فslamAkaid  Siteleri ad‎na ADNAN  ÖZTÜRK.
 © Copyright 2007/2009, Dinayetim  ve  فslamAkaid    Web Tasar‎m: byAdnanoe 
 
                                                


Bugün 22914 ziyaretçi (40499 klik) kişi burdaydı!
 
Polis Radyosunu Dinlemektesiniz..

http://islamakaid.tr.gg/

SÜPER TEKLİFE GELİN SİZDE ÜYE OLUN, SİZDE PARA KAZANIN,MAİL OKUYARAK, ÜYE YAPARAK...

NE MUTLU TÜRKÜM DİYENE,Saraylarda süremem dağlarda sürdüğümü,Bin cihana değişmem şu öksüz Türklüğümü. ULU HUN KAĞANLIĞI,Yüzde Yüz Türk Olduğun Gün Cihan Senindir..

Shoppen-auf-Rechnung.com DepoDepo Vip Hizmeti'ne Hoşgeldiniz

Türkiye Hava Durumu
Web Tasarım: byAdnanoe

[40 MOTORA KAYIT]
[300 Arama Motorlarına Kayıt]


ADNAN ÖZTÜRK internet Sitesine Hoşgeldiniz
Atatürk Diyorki...
"Hepiniz milletvekili
olabilirsiniz,
bakan olabilirsiniz..
Hatta
cumhurbaşkanı
olabilirsiniz.
Fakat sanatkar
olamazsınız."
byAdnanoe

Türkiye Yol Haritasi

Lütfen Suyumuzu Tasarruflu ve Temiz Kullanalım, Ailemizi Çevremizi Biliçlendirelim, TEMA Vakfını Destekliyelim. byAdnanoe
Lütfen Suyumuzu Tasarruflu ve Temiz Kullanalım, Ailemizi Çevremizi Biliçlendirelim, TEMA Vakfını Destekliyelim. byAdnanoe

Sağlıklı bir hayat için elele. Sigarasız bir toplum için elele... verip bu sigara illetinden kurtulmalıyız. Hem kendimizi, hem de etrafımızdaki sevdiklerimizi düşünelim. Bize sigaranın hiç bir faydası olmadığı halde inanılmaz derece'de ZARARLI OLDUĞUNU SİGARA PAKETLER'İNİN ÜSTÜNE BİLE YAZIYORLAR. Fakat halen içmeye devam ediliyor. Neden sigara içiyorsunuz faydalı olan bir tarafı varmı YOK . Siz'de kendinize bir iyiylik yapın ve o illetten kurtulun.  byAdnanoe

BAŞBAKANLIK ACİL 150...
ALOBİLGİ SİTESİ SUNAR, ARADIGINIZ HERBİLGİ BURDA...RESMİ GAZETE...
DEVLET ARŞİVLERİ...GENELGE...
E-TÜRKİYE... MEVZUAT...
DTVT-BAŞBAKANLIK...METEO-HAVA DURUMU...
T.C-KİMLİK ...VERGİ...
ANKARA GÜDÜL AKÇAKESE KÖYÜ HARİTA'DA GÖR...

Surftipp: Flashseiten
BOLindir kişisel siteler
 

Ziyaretinize Teşekkürler Şuan. .Aktif Ziyaretiçi
Copyright 2009, www.ilksoz.tr.gg www.dinlerdunyasi.tr.gg www.kitabinioku.tr.gg www.dinayetim.tr.gg ve www.islamakaid.tr.gg ADNAN ÖZTÜRK'e aittir.
Designed:byAdnanoe
Bu site 1024x768 çözünürlüğünde firefox (1,2,3,3.5) - İnternet Explorer (6,7,8) - Google Chrome (1,2) - Opera (10) -Safari (4) tarayıcıları ile optimize edilmiştir. (En iyi İnternet Explorer 7 ile)

TÜRK TURAN BωRLωωω www.ergenekondestani.npage.de Sunar Türk Turan Birligi www.ergenekondestani.npage.de Sunar Türk Turan Birligi www.ergenekondestani.npage.de Sunar Türk Turan Birligi www.ergenekondestani.npage.de Sunar Türk Turan Birligi www.ergenekondestani.npage.de Sunar Türk Turan Birligi www.ergenekondestani.npage.de Sunar
Türk Turan Birligi www.ergenekondestani.npage.de SunarTürk Turan Birligi www.ergenekondestani.npage.de SunarTürk Turan Birligi www.ergenekondestani.npage.de SunarTürk Turan Birligi www.ergenekondestani.npage.de SunarTürk Turan Birligi www.ergenekondestani.npage.de SunarTürk Turan Birligi www.ergenekondestani.npage.de Sunar
ADNAN ÖZTÜRK internet Sitesine Hosgeldiniz Designed: byAdnanoe
| ANASAYFA | HAKKIMIZDA | SORULARLA İSLAMİYET | DİB-DİYANET İŞLERİ | C.C EMANET OLUNUZ | KURANI KERİM DİNLE | KURANI KERİM TEFSİRİ | İSLAMİYETİN TEMEL ŞARTLARI | İMANIN ŞARTLARI-AMENT | NAMAZ SRELERİ | NAMAZIN MANASI | BİR NAMAZIN YKS | NAMAZ KILARKEN HALİMİZ | NAMAZ DİNİN DİREĞİ VİDİO | RESİMLE 2 REKAT NAMAZ | HADİSİ ŞERİFLER | İSLAM İLMİHALİ | DUA | EĞİTİM | BİLGİ | ALLAHA GİDEN YOL | HARUN YAHYA | B.SAİDİ NURSİ | EZANDAN RAHATSIZ OLANLAR | KURAN MEKTEBİ | 3 AYLAR MİRA KANDİLİ | 3 AYLAR BERAT KANDİLİ | MEZHEBLER | ŞİFALI BİTKİLER | TEMA VAKFI |